ЗАКОНОПРОЕКТ ЩОДО ЗБІЛЬШЕННЯ СТАВОК СУДОВОГО ЗБОРУ
19.05.2015В Верховній Раді 15.05.2015 року зареєстровано урядовий законопроект за № 2862, яким з 1 січня 2016 року пропонується збільшити ставки судового збору. Дивна мотивація була зазначена в Пояснювальній записці до законопроекту стосовно необхідності збільшення судового збору:
«…. Прийняття даного законопроектумає забезпечити кращий доступ до правосуддя, а також збільшити надходження до Державного бюджету України від сплати судового збору за новими ставками, що створить передумови для покращення матеріально-технічного забезпечення судів, та відповідно їх фінансової незалежності….»
Розглянемо що пропонується запровадити даним законопроектом:
– застосування єдиного підходу до визначення ставок судового збору у всіх судових юрисдикціях, що урівнює суди загальної, господарської та адміністративної юрисдикцій у їх фінансовій доступності для позивачів, а також унеможливлює зловживання сторонами своїми процесуальними правами та попереджуватиме порушення суддями законодавства у питаннях визначення підсудності того чи іншого спору;
– запровадження загальної системи диференціації ставок судового збору всього лише за двома критеріями:
– залежно від виду особи позивача (заявника) – юридичної чи фізичної особи (при цьому, для фізичних осіб встановлюється значно менша ставка судового збору з метою забезпечення доступу до правосуддя);
– за характером спору (майнового чи немайнового), що встановлює єдині та зрозумілі підходи щодо визначення розміру ставок;
– підвищення ставки судового збору при зверненні до кожної вищої судової інстанції, що обумовлюється більшою ресурсною затратністю розгляду справ у судах апеляційної, касаційної інстанції та Верховному Суді України, порівняно з місцевими судами, та відповідає світовій практиці;
– виключення органів державної влади з числа суб’єктів що звільняються від сплати судового збору, що дисциплінуватиме їх у відносинах із судами та унеможливить зловживання ними своїми процесуальними правами, зокрема, у випадках безпідставного звернення до судів та безвідповідального оскарження судових рішень з огляду на саму лише безкоштовність звернення до суду.
Щодо фінансової сторони впровадження даного законопроекту то в фінансово-економічному обґрунтуванні внесення змін у Закон України «Про судовий збір» вказано внесення наступних змін, які мають вплинути на надходження коштів від сплати судового збору:
- Зменшити кількість категорій судових справ, при розгляді яких судовий збір не сплачується.
- Суттєво зменшити кількість платників, що звільняються від сплати судового збору.
- Відмінити пільги стосовно сплати судового збору суб’єктами владних повноважень у разі коли судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, що призводить до штучного зменшення надходжень від сплати судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.
- Відмінити право часткової сплати судового збору під час подання адміністративного позову майнового характеру, що призводить до недоотримання надходжень від сплати судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України, пов’язаного з відсутністю дієвого механізму стягнення решти суми судового збору з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.
- Відмінити верхню межу розміру ставок судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру, що призводить до надання необґрунтованих пільг платникам судового збору – суб’єктам великого бізнесу в комплексі зі зменшенням розміру ставок за відповідною категорією справ з 2 відсотків до 1,5 відсотка.
- Запровадити диференціацію ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
- Здійснити вирівнювання розміру ставок судового збору за подання позовних заяв до господарських та адміністративних судів з метою запобігання штучної зміни предмету позову для зменшення розміру судового збору, який підлягає сплаті.
- Запровадити норму обов’язкової перевірки судами зарахування судового збору до Державного бюджету України при відкритті провадження у справі з метою уникнення зловживань з використанням підроблених платіжних документів.
- Відмінити норму щодо визначення розміру ставок судового збору у фіксованій грошовій сумі, що не враховує інфляційні процеси в Україні.
- Збільшити розміри ставок судового збору, який підлягає справлянню за окремими діями, у позиціях, в яких такі розміри були суттєво занижені відносно собівартості зазначених послуг.
У розрахунках прогнозованого обсягу надходжень від сплати судового збору з урахуванням вказаних вище змін прийнято до уваги, що такі зміни також матимуть вплив на суттєве зменшення кількості необґрунтованих звернень до судів у зв’язку із відміною пільг та підвищенням рівня відповідальності платників судового збору, у першу чергу суб’єктів владних повноважень, за прийняті ними рішення, а також підвищення відповідальності суб’єктів великого бізнесу в договірних відносинах. У розрахунку застосовано диференційовані коефіцієнти зменшення кількості судових справ за різними категоріями в середньому на 40 відсотків, враховуючи глибину проведених змін. Як показала практика, запровадження судового збору у 2012 році на заміну державного мита призвело до зменшення кількості справ, які надходять на розгляд до судів, на 30 відсотків.
Розрахунки проведені на базі фактичних статистичних показників за 2014 рік з використанням інформації, що міститься в електронній системі документообігу судів, з урахуванням зазначених вище факторів. Відповідно до розрахунків прогнозований річний обсяг надходження коштів від сплати судового збору повинен скласти близько 2,5 млрд. гривень.