Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
?
Новини змін в законодавстві

ЗАКОНОПРОЕКТ ЩОДО ЗБІЛЬШЕННЯ СТАВОК СУДОВОГО ЗБОРУ

19.05.2015

В Верховній Раді 15.05.2015 року зареєстровано урядовий законопроект за № 2862, яким з 1 січня 2016 року пропонується збільшити ставки судового збору. Дивна мотивація була зазначена в Пояснювальній записці до законопроекту стосовно необхідності збільшення судового збору:

«…. Прийняття даного законопроектумає забезпечити кращий доступ до правосуддя, а також збільшити надходження до Державного бюджету України від сплати судового збору за новими ставками, що створить передумови для покращення матеріально-технічного забезпечення судів, та відповідно їх фінансової незалежності….»

 Розглянемо що пропонується запровадити даним законопроектом:

– застосування єдиного підходу до визначення ставок судового збору у всіх судових юрисдикціях, що урівнює суди загальної, господарської та адміністративної юрисдикцій у їх фінансовій доступності для позивачів, а також унеможливлює зловживання сторонами своїми процесуальними правами та попереджуватиме порушення суддями законодавства у питаннях визначення підсудності  того чи іншого спору;

– запровадження загальної системи диференціації ставок судового збору всього лише за двома критеріями:

– залежно від виду особи позивача (заявника) – юридичної чи фізичної особи (при цьому, для фізичних осіб встановлюється значно менша ставка судового збору з метою забезпечення доступу до правосуддя);

– за характером спору (майнового чи немайнового), що встановлює єдині та зрозумілі підходи щодо визначення розміру ставок;

– підвищення ставки судового збору при зверненні до кожної вищої судової інстанції, що обумовлюється більшою ресурсною затратністю  розгляду справ у судах апеляційної, касаційної інстанції та Верховному Суді України, порівняно з місцевими судами, та відповідає світовій практиці;

– виключення органів державної влади з числа суб’єктів що звільняються від сплати судового збору, що дисциплінуватиме їх у відносинах із судами та унеможливить зловживання ними своїми процесуальними правами, зокрема, у випадках безпідставного звернення до судів та безвідповідального оскарження судових рішень з огляду на саму лише безкоштовність звернення до суду.

Щодо фінансової сторони впровадження даного законопроекту то в фінансово-економічному обґрунтуванні внесення змін у Закон України «Про судовий збір» вказано внесення наступних змін, які мають вплинути на надходження коштів від сплати судового збору:

  1. Зменшити кількість категорій судових справ, при розгляді яких судовий збір не сплачується.
  2. Суттєво зменшити кількість платників, що звільняються від сплати судового збору.
  3. Відмінити пільги стосовно сплати судового збору суб’єктами владних повноважень у разі коли судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, що призводить до штучного зменшення надходжень від сплати судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.
  4. Відмінити право часткової сплати судового збору під час подання адміністративного позову майнового характеру, що призводить до недоотримання надходжень від сплати судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України, пов’язаного з відсутністю дієвого механізму стягнення решти суми судового збору з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.
  5. Відмінити верхню межу розміру ставок судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру, що призводить до надання  необґрунтованих пільг платникам судового збору – суб’єктам великого бізнесу в комплексі зі зменшенням розміру ставок за відповідною категорією справ з 2 відсотків до 1,5 відсотка.
  6. Запровадити диференціацію ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
  7. Здійснити вирівнювання розміру ставок судового збору за подання позовних заяв до господарських та адміністративних судів з метою запобігання штучної зміни предмету позову для зменшення розміру судового збору, який підлягає сплаті.
  8. Запровадити норму обов’язкової перевірки судами зарахування судового збору до Державного бюджету України при відкритті провадження у справі з метою уникнення зловживань з використанням підроблених платіжних документів.
  9. Відмінити норму щодо визначення розміру ставок судового збору у фіксованій грошовій сумі, що не враховує інфляційні процеси в Україні.
  10.  Збільшити розміри ставок судового збору, який підлягає справлянню за окремими діями, у позиціях, в яких такі розміри були суттєво занижені відносно собівартості зазначених послуг.

У розрахунках прогнозованого обсягу надходжень від сплати судового збору з урахуванням вказаних вище змін прийнято до уваги, що такі зміни також матимуть вплив на суттєве зменшення кількості необґрунтованих звернень до судів у зв’язку із відміною пільг та підвищенням рівня відповідальності платників судового збору, у першу чергу суб’єктів владних повноважень, за прийняті ними рішення, а також підвищення відповідальності суб’єктів великого бізнесу в договірних відносинах. У розрахунку застосовано диференційовані коефіцієнти зменшення кількості судових справ за різними категоріями в середньому на 40 відсотків, враховуючи глибину проведених змін. Як показала практика, запровадження судового збору у 2012 році на заміну державного мита призвело до зменшення кількості справ, які надходять на розгляд до судів, на 30 відсотків.

Розрахунки проведені на базі фактичних статистичних показників за 2014 рік з використанням інформації, що міститься в електронній системі документообігу судів, з урахуванням зазначених вище факторів. Відповідно до розрахунків прогнозований річний обсяг надходження коштів від сплати судового збору повинен скласти близько 2,5 млрд. гривень.

Контакти

audit@interstandart.com.ua
(044) 383-31-91; (067) 145-55-22
01001, м. Київ вул. Велика Житомирська, 12, офіс 34

партнери

ми в соцмережах