ЗМІНИ В ПКУ ЩОДО ТРАНСФЕРТНОГО ЦІНОУТВОРЕННЯ
12.08.2015Законом від 15.07.2015 року № 609, зокрема викладений в новій редакції пп.39.2.1.7 ПКУ, яким встановлено, що господарські операції, що передбачені пп.39.2.1.1. – 39.2.1.3. та пп.39.2.1.5. ПКУ, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються наступні умови:
– річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, що визначений за правилами бухгалтерського обліку перевищує 50 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
– обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
До внесення змін грошовими критеріями були 20 млн. гривень та 1 млн. гривень відповідно.
Даним Законом уточнено деякі окремі норми щодо регулювання трансфертного ціноутворення, зокрема, виключено норми, які застосовують правила трансфертного ціноутворення при оподаткуванні ПДВ.
Разом з тим, уточнені фінансові показники, що забезпечують встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» при визначенні рівня рентабельності контрольованих операцій. Таким чином, до таких показників тепер відносяться:
– валова рентабельність;
– валова рентабельність собівартості;
– чиста рентабельність;
– чиста рентабельність витрат;
– рентабельність операційних витрат;
– рентабельність активів;
– рентабельність капіталу.
Крім того, однією із змін, що передбачені Законом є збільшення терміну надання інформації для обґрунтування відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» з 10 до 30 календарних днів.
Також Законом № 609 зменшено кількість підстав для перевірки контрольованих операцій. У відповідності до пп.39.5.2.1. такими підставами тепер є:
– надсилання повідомлення контролюючим органом відповідно до підпункту 39.5.1.2;
– виявлення за результатами моніторингу контрольованих операцій невідповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки»;
– неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 звіту про контрольовані операції або документації з трансфертного ціноутворення.
Хочемо звернути увагу, що в попередній редакції ПКУ підставою для перевірки було також і отримання від платника податків звіту про контрольовані операції.
З змін, що стосується ТЦО також варто звернути увагу на зміну розмірів штрафних санкцій, що передбачені п.120.3 ПКУ. Тепер порушення вимог п.39.4 ПКУ тягне за собою накладення штрафів в наступних розмірах:
– 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня податкового (звітного) року, – у разі неподання (несвоєчасного подання) звіту про контрольовані операції (раніше 100 розмірів МЗП);
– 1 відсоток суми контрольованих операцій, не задекларованих у податковому звіті про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за всі не задекларовані контрольовані операції (раніше 5 відсотків);
– 3 відсотки суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена підпунктом 39.4.6 пункту 39.4 статті 39 ПКУ, але не більше 200 розмірів МЗП, за всі контрольовані операції, що здійснені у відповідному звітному періоді.
Закон вступає в силу з дня наступного за його опублікуванням, тобто з 13.08.2015 р.