ЗМІНИ В ПКУ ЩОДО ЗМЕНШЕННЯ ПОДАТКОВОГО ТИСКУ НА ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ
12.08.2015Законом від 17.07.2015 року № 655 внесено досить значні зміни до ПКУ, але чи справді податковий тиск на бізнес зменшено буде зрозуміло вже в найближчий період.
Які саме зміни були внесені в ПКУ даним законом:
1) Змінено ознаки безнадійної заборгованості. Тепер безнадійною у податковому обліку визнається не будь-яка заборгованість, а лише та, яка не тільки не перевищує так само розраховані 365’400 грн, але й є простроченою понад 180 днів. Також не потрібно збільшувати фінрезультат до оподаткування понад суму резерву сумнівних боргів, якщо заборгованість фізичної або юридичної особи є простроченою і не погашена внаслідок недостатності майна зазначеної особи, за умови що дії щодо примусового стягнення майна боржника не привели до повного погашення заборгованості.
Окрім того, додано нову ознаку: заборгованість суб’єктів господарювання, визнаних банкрутами у встановленому законом порядку або припинених як юридичні особи у зв’язку з їх ліквідацією. За такою заборгованістю теж не доведеться збільшувати фінрезультат.
2) Вартісну межу для основних засобів підвищено з 2500 до 6000 грн.
Варто звернути увагу, що у податковому обліку різниці, які виникають при нарахуванні амортизації ОЗ за новими вартісними критеріями, визначаються з першого числа місяця набрання чинності даним законом. Це означає, що новий вартісний критерій у 6000 грн. застосовуватиметься при визнанні активу ОЗ у податковому обліку лише за умови введення його в експлуатацію після набрання чинності цим законом. ОЗ, які визнані такими у податковому обліку до запровадження нових норм, продовжують амортизуватися незважаючи на їх невідповідність новому вартісному критерію.
3) Платник податків, для якого ПКУ встановлено обов’язок подання звітності в електронній формі, подає доповнення також в електронній формі. Доповнення до звітності, як зазначено вище, складають за довільною формою. Але як це працюватиме на практиці, в умовах, коли жорсткі шаблони електронної звітності розробляє і затверджує ДФСУ і будь-яких довільних електронних форм не може бути за визначенням, можна буде зрозуміти при поданні самих додатків, тому що таку зміну має бути враховано у програмному забезпеченні для формування податкової звітності в електронній формі.
4) Уточнено, що податкова декларація має бути підписана фізичною особою — платником податків або його представником (вилучено уточнення «законним»).
5) Якщо податкова декларація надсилається поштою, платник податку зобов’язаний здійснити таке відправлення на адресу ДПІ не пізніше ніж за 5 днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації (раніше — не пізніше 10 днів).
6) Повноваження з надання узагальнюючих податкових консультацій тепер передано Міністерству фінансів, який проводитиме періодичне узагальнення індивідуальних податкових консультацій, які стосуються значної кількості платників податків, створюватиме на їх базі УПК, які затверджуватиме наказом і оприлюднюватиме, у т. ч. на офіційному веб-сайті Мінфіну, протягом 5 календарних днів з дати затвердження.
Консультація, надана в письмовій або електронній формі, обов’язково повинна містити:
- опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні платника податків,
- обґрунтування застосування норм законодавства;
- висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.
7) Тимчасово, до 31 грудня 2016 року включно, платникам податків з обсягом доходів або операцій до 20 млн грн штрафи, нараховані на суму податкового зобов’язання, яке платник податків сплатив без оскарження податкового повідомлення-рішення, скасовуються протягом 10 днів з дня сплати податкового зобов’язання. Також платникам податків дозволено не нараховувати пеню при самостійному нарахуванні суми грошового зобов’язання протягом 90 днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов’язання.
8) Податкове повідомлення-рішення (ППР) тепер вручатиметься й у разі встановлення факту заниження або завищення суми ПЗ, заявленої у податковій декларації, або суми ПК, заявленої у податковій декларації з ПДВ, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки. По суті, винести ППР тепер буде обов’язком контролюючого органу.
Окрім того, заборонено контролюючим та іншим державним органам використовувати акт перевірки в якості підстави для висновків щодо взаємовідносин платника податків з контрагентами в разі, якщо платнику податків за результатами складання акта не вручено податкове повідомлення-рішення. Це сприятиме реалізації права платника податків на оскарження рішення контролюючого органу.
9) Конкретизовано вимоги до змісту наказу про проведення перевірки, копія якого пред’являється платникові. Завдяки цьому платнику буде зрозуміло, з якою метою вона проводиться, і чи має вона законні підстави. Зокрема, підстави для проведення перевірки мають бути чітко визначені нормами ПКУ, а в копії наказу має бути чітко видно, який період діяльності суб’єкта господарювання перевірятиметься. Підстави проведення перевірок платників податків у межах кримінального провадження, як і раніше, нормами ПКУ жодним чином не обмежені.
10) За наявності письмового звернення платника податків замість документальної невиїзної перевірки може проводитися документальна виїзна перевірка;
11) Додають нові підстави для взяття на облік нерезидента у разі отримання ним майнових прав на нерухомість або землю в Україні, які підлягають оподаткуванню. Якщо іноземна компанія не планує створювати відокремлений підрозділ чи постійне представництво нерезидента, такий нерезидент береться на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням відповідного об’єкта.
12) Арешт майна може бути застосовано, якщо з’ясується, що платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.
Закон оприлюднено 12.08.2015 року і набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування (тобто з 01.09.2015 року), крім пункту 2, який набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування Закону (тобто з 13.08.2015 р.).