ЗМІНИ В ЗАКОНОДАВСТВІ ВЕЛИКОБРИТАНІЇ ТА ШВЕЙЦАРІЇ
28.09.2015Сьогоднішній випуск ми присвятимо міжнародним новинам з оподаткування, зокрема, про значні зміни в законодавстві Великобританії та Швейцарії. Дана тематика, можливо, буде цікавою тим компаніям, що активно займаються саме податковим плануванням при здійсненні зовнішньоекономічних операцій з використанням цих юрисдикцій.
Хочемо наголосити на тому факті, що країнам ЄС рекомендовано посилити боротьбу із уникненням оподаткування щодо ПДВ, зокрема, податковий комісар ЄС П’єр Московічі дав настанови країнам Європейського Союзу прийняти кардинальні заходи, що необхідні для боротьби з уникненням оподаткування та податковим шахрайством. До такого висновку представники Єврокомісії прийшли після отримання нових статистичних даних, які показали, що сума втрат від ухилення від сплати податку на додану вартість не зменшилась в порівнянні з 2013 роком.
За даними нового докладу комісії, загальна сума ПДВ, що була втрачена країнами ЄС в результаті податкового шахрайства, ухилень від сплати податків, фіктивних банкрутств та інших дій в 26 країнах членах ЄС склала орієнтовно 168 млрд. Євро в 2013 році, що становить 15,2% від загального доходу. При цьому оприлюднені дані не включають інформацію про Хорватію та Кіпр, по яких до сих пір не проведені остаточні підрахунки.
Крім того, за результатами аналізу статистичних даних, Комісія прийшла до висновку, що в цілому ПДВ загальної суми податкових зобов’язань для ЄС-26 виріс на 1,2%, в той час як реально зібрані доходи від ПДВ виросли тільки на 1,1%. Такий розрив свідчить про те що, що за минулий період число ухилень та шахрайств ще більше зросло. Якщо говорити про конкретні суми, то щорічно цей розрив збільшується на 2,8 млрд. Євро. При цьому представники Єврокомісії вказали урядам 26 країн, а особливо Естонії, Польщі та Румунії, прийняти термінові заходи щодо посилення боротьби з ухиленням від оподаткування та шахрайством в сфері міжнародних фінансових операцій. В якості рекомендації комісари нагадали місцевим урядам, що мінімальна стандартна податкова ставка для країн складає 15%, однак в компетенції кожного уряду збільшення цього показника до необхідної цифри рекомендується застосовувати в межах розумного.
- Зміни 2016 року в британському законодавстві про компанії: реєстри контролюючих осіб та нові правила розкриття інформації
Інформуємо Вас про те, що згідно законодавства Великобританії з 1 січня 2016 року всі британські компанії будуть зобов’язані вести реєстр осіб, як здійснюють над компанією суттєвий контроль («реєстр бенефіціарів»).
Інформація про бенефіціарів, що буде міститись в такому реєстрі, буде доступна Регістру компаній (Companies House) та буде доступна по запиту будь-яких осіб (при умові, що такий запит буде мотивований та дотримана процедура її отримання).
Вимоги вести реєстр бенефіціарів розповсюджується на приватні компанії з обмеженою відповідальністю (LTD) та на партнерства LLP, а з липня 2017 року можливо буде також розповсюджуватись на шотландські партнерства LP.
У відповідності до закону, особою, що здійснює «суттєвий контроль» є (достатньо однієї з умов, що вказані нижче):
– особа, що володіє більше 25% акцій або голосуючих прав в Компанії, або
– особа, що має право на вплив / фактично впливає на Компанію або на контроль над Компанією.
У відношенні фізичних осіб, які підпадають під будь-який із вищевказаних критеріїв, в реєстр буде включатись наступна інформація:
– ім’я та прізвище;
– службовий адрес (адрес для здійснення ділового листування);
– країна, в якій дана особа зазвичай проживає;
– дата народження;
– адреса проживання (не підлягає розкриттю в разі запиту третіх осіб);
– дата, з якої дана особа підлягає включенню в реєстр;
– характер контролю даної особи над Компанією.
З метою ведення реєстру, британські компанії будуть зобов’язані збирати актуальну інформацію про своїх бенефіціарів, а бенефіціари таких компаній – надавати компаніям інформацію про себе та своєчасно повідомляти про будь-які зміни в такій інформації.
Даний закон передбачає два варіанти зберігання компаніями інформації про вказаних осіб:
1 варіант: Якщо компанія буде вести власний реєстр бенефіціарів, то такий реєстр компанія повинна зберігати:
а) за адресою свого зареєстрованого офісу (по юридичній адресі) або
б) в іншому місці. Допустимі варіанти таких альтернативних місць зберігання будуть визначені в офіційних роз’ясненнях, які очікуються для оприлюднення жовтні-листопаді 2015 року.
Про місце зберігання реєстру та його зміни необхідно буде повідомити Регістр компаній.
Реєстр осіб, що здійснюють контроль, повинен бути доступний для перевірки по запиту будь-якої особи безкоштовно.
2 варіант: Якщо компанія вибере централізоване зберігання інформації про своїх бенефіціарів, то така інформація буде зберігатись в «центральному реєстрі» британського Регістру компаній (Companies House). Якщо компанія вибере цю опцію, то вона не буде зобов’язана вести власний реєстр бенефіціарів. Однак у компанії залишаються всі зобов’язання по наданню в Регістр та своєчасному оновленню даної інформації.
Невиконання будь-якого із зобов’язань, що пов’язані з веденням реєстру бенефіціарів, наданням та оновленням інформації про них, є правопорушенням та тягне за собою відповідальність самої компанії та її посадових осіб у вигляді штрафів та, в деяких випадках, обмеження волі до 2-х років.
Поки що, станом на сьогоднішній день, відсутні більш детальні роз’яснення по застосуванню вказаних правил – випуск офіційних роз’яснень та рекомендацій планується в Великобританії в жовтні-листопаді 2015 року.
- Зміни в законодавстві Швейцарії та посилення боротьби з ухиленням від сплати податків
Швейцарія в котрий раз опинилась в центрі скандалу: податкова служба країни оприлюднила інформацію про іноземних платників податків, по яких робили запити закордонні податкові органи. В списку виявились податкові резиденти таких країн як Ізраїль, Нідерланди, Індія, Великобританія, Іспанія, Росія, Німеччина, США, Норвегія, Швеція та Південна Корея.
Варто зазначити, що Швейцарія ще в 2013 році взяла на себе зобов’язання про податкове співробітництво вступивши в Організацію економічного співробітництва та розвитку (ОЄСР). Минулого року в жовтні країни – учасники ОЄСР взяли на себе зобов’язання обмінюватись даними про рахунки нерезидентів на Глобальному форумі по прозорості та обміну інформацією в податкових цілях, який проходив в Берліні, викоренивши таким чином банківську таємницю як поняття. Також Швейцарія підписала з США угоду про передачу американській податковій службі даних по американських резидентах, яких підозрюють у скоєнні податкових правопорушень. Тобто, як можна помітити, вже декілька років Швейцарія робить кроки по підвищенню прозорості з метою відповідності світовим стандартам боротьби з ухиленням від податків та іншими податковими правопорушеннями.
Співробітництво в рамках ОЄСР та двохсторонні угоди Швейцарії з іншими країнами, які розуміють під собою розкриття конфіденціальних даних, податкової та банківської інформації про клієнтів, дуже серйозно відобразились на авторитеті країни банків, якї довгий час були основою для зберігання мільярдних сум. Однак, відкриття банківської таємниці це одна з головних умов співробітництва в Європі, яка взяла досить впевнений курс на деофшоризацію.
У вересні 2015 року Швейцарія підписала нові протоколи до діючих угод про подвійне оподаткування з Норвегією та Албанією. Даний документ є доповненням до уже діючої угоди та вводить арбітражну обмовку, яка приводить загальні умови Договорів у відповідність с типовою податковою конвенцією, що складена ОЄСР. Крім того, деякі доповнення зроблені з метою приведення діючих домовленостей у відповідність з сьогоднішньою політикою Швейцарії по податкових угодах.
Трохи раніше, 10 серпня 2015 року, між Швейцарією та Белізом була підписана двостороння Угода між країнами про обмін податковою інформацією. Цей документ передбачає обов’язковий обмін інформацією по запиту. Він охоплює швейцарські федеральні податки кантонів, податки на доходи та капітал, а також кантональне оподаткування на спадок та дарування.
Варто нагадати, що з квітня 2012 року Федеральна Рада Швейцарії вирішила прийняти міжнародний стандарт для адміністративної допомоги в вигляді ТІЕА та Угод про уникнення подвійного оподаткування. За цей період країна підписала договори ТІЕА з такими країнами як Джерсі, Гернсі та острів Мен, які вже вступили в силу з 01 січня 2015 року. Крім того, угоди с Андоррою, Гренландією, Сан-Маріно, Сейшельскими островами та Белізом почнуть діяти вже з 1 січня 2016 року. В найближчий час уряд Швейцарії планує підписати ще декілька аналогічних документів.
Однак, в світі ще залишились юрисдикції, де розголошення банківської та податкової таємниці неприйнятно і мова йде не про офшори: це Емірати.
Як не дивно, Емірати – це країна, де практично повністю відсутні податки і при цьому вона не рахується офшорною зоною. ОАЕ не є членом ні ОЄСР, ні учасником двосторонніх угод про обмін податковою та банківською інформацією про клієнтів. В той же час країна співпрацює з ОЄСР та ФАТФ в інших сферах і не входить в «чорні» списки організацій, тому з точки зору податкового планування та планування грошових потоків при здійсненні господарських операцій ця юрисдикція є досить непоганим інструментом.