Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
?
Новини змін в законодавстві

ІНВЕНТАРИЗАЦІЯ 2015

22.10.2015

З жовтня місяця кожного року, перед формуванням річної фінансової звітності, у більшості підприємств традиційно починається «інвентаризаційний» осінній двохмісячний марафон. Однак, в цьому році проведення інвентаризації буде за зміненими правилами, а саме: в минулому році з’явився новий документ – Положення «Про інвентаризацію активів та зобов’язань» № 879 (від 02.09.2014 року) у відповідності з яким і повинна проводитись інвентаризація з 01.01.2015 року. 

http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1365-14

Інформація, яку кожна компанія відображає у своїй фінансовій звітності, повинна бути достовірною. І саме інвентаризація є одним із основних методів, який дозволяє перевірити достовірність даних про активи та зобов’язання в облікових регістрах підприємства.

Сподіваємось, що більшість з фінансових керівників ознайомились із вищевказаним Положенням, і тому ми не будемо глибоко його аналізувати, а зупинимось на основних аспектах даного Положення і основних його моментах.

Перш за все наголосимо, що з 1 січня 2015 року для комерційних підприємств та бюджетних установ діють єдині правила проведення інвентаризації, які встановлені Положенням № 879.

Зокрема, цим Положенням передбачена суцільна інвентаризація, яка охоплює всі види зобов’язань та всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження, у тому числі предмети, що передані у прокат, оренду або перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану. Також інвентаризації підлягають активи і зобов’язання, які обліковуються на позабалансових рахунках, зокрема цінності, що не належать підприємству, але тимчасово перебувають у його користуванні, розпорядженні або зберіганні (об’єкти оперативної (операційної) оренди основних засобів, матеріальні цінності на відповідальному зберіганні, переробці, комісії, монтажі), а також умовні активи і зобов’язання (непередбачені активи та зобов’язання) підприємства /застави, гарантії, зобов’язання та інші/, бланки документів суворої звітності, інші активи.

Основною відмінністю нового Положення № 879 від попередньої інструкції по інвентаризації основних засобів, що була затверджена наказом МФУ від 11.08.1994 року №69, є чіткий перелік інформації, яку необхідно відобразити в інвентаризаційному описі по кожному виду активів та зобов’язань, а також перелік додаткових інвентаризаційних описів по окремих видах активів та зобов’язань, які необхідно заповнити.

Наприклад, для основних засобів вказується така інформація: інвентарний номер, виробник,  заводський номер (при його наявності), рік випуску, первісна (або переоцінена) вартість, сума зносу, термін корисного використання. Крім того, при проведенні інвентаризації земельних ділянок, будівель, іншої нерухомості, перевіряється наявність документів, які підтверджують право власності підприємства на ці об’єкти. Тобто інформація про такий документ також повинна бути вказана в інвентаризаційному описі.

Раніше всі підприємства (крім бюджетних) користувались формами інвентаризаційних описів з приставкою «Інв-», що були затверджені ще постановою Держкомстату СРСР від 28.12.1989 р. №241. На сьогоднішній день ці описи не містять всю ту інформацію, яку вимагає Положення № 879. В даному випадку за основу можна використовувати форми інвентаризаційних описів, що затверджені наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2015 року № 572, що застосовуються бюджетними організаціями:   http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0788-15

Це не протирічить Положенню № 879, оскільки його дія розповсюджується на всі підприємства та організації України (раніше діюча для бюджетних організацій інструкція № 90 від 30.10.1998 року відмінена діючим Положенням).

І звичайно важливе питання в оформленні результатів інвентаризації. Висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів та зобов’язань і даними бухгалтерського обліку, які наводяться в звіряльних відомостях, а також пропозиції щодо їх врегулювання відображаються інвентаризаційною комісією у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства. У протоколі наводяться: причини нестач, втрат, лишків ,а також пропозиції щодо заліку внаслідок пересортиці, списання нестач в межах норм природного убутку, а також понаднормових нестач і втрат від псування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам.

Тож рекомендуємо не відкладати проведення інвентаризації в довгий ящик, і станом на 01.11 або 01.12. провести повноцінну інвентаризацію з метою реальності відображення даних в річній фінансовій звітності станом на 31.12.2015 року.  

 

Контакти

audit@interstandart.com.ua
(044) 383-31-91; (067) 145-55-22
01001, м. Київ вул. Велика Житомирська, 12, офіс 34

партнери

ми в соцмережах