АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ДОТРИМАННЯ НОРМ ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА 2016
28.03.2016В нашому лютневому випуску новин та випуску новин від 01.03.2016 р. ми наголошували на актуальних питаннях дотримання норм трудового законодавства.
Протягом останнього тижня одразу 2 територіальні управління Держпраці (ГУ Держпраці у Херсонській області: http://ks.dsp.gov.ua/page/posileno-vidpovidalnist-za-porushennja-trudovogo-zakonodavstva та ГУ Держпраці у Хмельницькій області: http://km.dsp.gov.ua/index.php?newsid=3112 ) на своїх офіційних веб-порталах наголосили на запровадження нових видів відповідальності за порушення трудового законодавства.
Нагадаємо, що відповідно до Закону України № 77-VIII від 28.12.2014 були внесені докорінні зміни до статті 265 Кодексу законів про працю України щодо відповідальності за порушення законодавства про працю. 10 лютого 2016 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 №55 http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248816856, якою внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року № 509 «Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення», а 11 березня поточного року набув чинності наказ Міністерства соціальної політики України від 02.02.2016 № 67, яким затверджено форму постанови про накладення штрафів посадовими особами Державної служби з питань праці відповідно до змін у ст. 265 КЗпП.
Якщо до цього часу до роботодавців за порушення трудового законодавства інспектори з питань праці могли застосовувати тільки адміністративні санкції, то з 11.03.2016 року все змінилось: крім адміністративних, з’явились і фінансові санкції, і розміри їх вражають!
Вищевказані фінансові штрафи – це штрафи, які накладаються на розрахунковий рахунок роботодавця. До речі, ці штрафи накладаються не тільки на юридичних осіб, але й на роботодавців – фізичних осіб – підприємців.
Відтепер, юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть ще й фінансову відповідальність у таких розмірах:
1. 30 мінімальних зарплат, за кожного працівника, це 41’340 грн. (якщо мінімальна зарплата 1’378 грн.) за наступні порушення:
• фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору
• оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час,
• виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску
2. 10 мінімальних зарплат, за кожного працівника, це 13’780 грн. (якщо мінімальна зарплата 1’378 грн.) за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (наприклад, за не оплату роботи в нічний час, роботу в вихідний або святковий день, понадурочну роботу та інші питання оплати праці);
3. 3 мінімальні зарплати, – це 4’134 грн. (якщо мінімальна зарплата 1’378 грн.) за такі види порушень:
• порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць,
• виплата їх не в повному обсязі.
4. 10 мінімальних зарплат, за кожного працівника, це 13’780 грн. (якщо мінімальна зарплата 1’378 грн.) за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
5. 1 мінімальна зарплата (1’378 грн.) за порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених вище.
Підприємству треба приділити дуже велику увагу щодо правильного оформлення наказів про прийняття працівників на роботу, оскільки за можливе визнання недійсного наказу підприємству загрожує штраф у 41’340 грн. Крім того, статтю 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення України законодавець оновив, доповнюючи адміністративну відповідальність новим штрафом від 8’500 грн. до 17’000 грн. за фактичний допуск працівника без трудового договору.
Отже, фактичний допуск одного працівника до роботи без трудового договору (= без наказу) може коштувати 58’340 грн. (41’340 грн. + 17’000 грн.) + виплата такому працівникові заробітної плати у розмірі не нижче середньої заробітної плати за відповідним видом економічної діяльності у регіоні у відповідному періоді.