ЩО НОВОГО ДЛЯ БІЗНЕСУ
25.07.2016Сьогодні мова піде про деякі новації для бізнесу, зокрема про зміну правил передачі матеріалів перевірок для порушення кримінального провадження та ініціативу Державної регуляторної служби скасувати звітність роздрібних торговців алкоголем і тютюновими виробами за формами № 1-РА та № 1-РТ. Також звертаємо Вашу увагу на інформацію, що Громадська рада при ДФС вимагає відкликати неоднозначні листи ДФС, що стосуються відшкодування орендарями комунальних послуг.
- Зміна правил передачі матеріалів перевірок для порушення кримінального провадження
На офіційному сайті ДФС України: http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/259552.html повідомлено про видання наказу, згідно з яким відтепер у разі виявлення порушень податкового, валютного чи іншого законодавства, за якими сума завданої державі шкоди є достатньою для притягнення до кримінальної відповідальності, кримінальні провадження розпочинатимуться, якщо такі податкові повідомлення-рішення набудуть статусу «узгоджених» після адміністративного та/або судового оскарження. Тобто кримінальні справи порушуватимуться за наявності реальних доказів учинення кримінальних злочинів.
Слідчим підрозділам фінансових розслідувань матеріали перевірок для прийняття рішення згідно з положеннями Кримінального процесуального кодексу України (крім випадків, визначених пунктом 36 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу) передаватимуться виключно після узгодження грошових зобов’язань (зменшення бюджетного відшкодування), вимог та рішень щодо єдиного внеску. При цьому терміни передачі матеріалів – протягом 20 робочих днів, наступних за днем узгодження прийнятих за їх результатами податкових повідомлень-рішень.
Сподіваємось, що внесені зміни будуть позитивним сигналом як для вітчизняних бізнесменів, так і для іноземних інвесторів щодо ведення бізнесу в Україні та сприятимуть налагодженню цивілізованих партнерських відносин з контролюючими органами.
- Пропозиції ДРС України щодо скасування звітності за формами № 1-РА та № 1-РТ
Державна регуляторна служба України (далі – ДРСУ) звернулася з вимогою до Міністерства фінансів України скасувати звітність роздрібних торговців алкоголем і тютюновими виробами за формами № 1-РА та № 1-РТ. У разі невиконання її рішення дія Наказу №49 буде зупинена на початку вересня 2016 року
ДРСУ у рішенні від 04.07.2016 р. №8 погодилась, що введення в дію Наказу № 49 спричинило низку проблем, зокрема, пов’язаних із:
- складністю заповнення звітних форм;
- неможливістю їх коригування;
- надмірними фінансовими санкціями за допущення помилок при заповнені.
Це, зі слів ДРСУ, “призводить до невиправданого адміністративного, а також фінансового навантаження на суб’єктів господарювання, які мають ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та ліцензії на вироблення та оптову торгівлю тютюновими виробами”.
Таким чином, ДРСУ вважає, що вимога щодо подання звітів за формами № 1-РА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у роздрібній мережі» та № 1-РТ «Звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у роздрібній мережі» суперечить таким обов’язковим принципам державної регуляторної політики, як:
- доцільності – обґрунтованої необхідності державного регулювання господарських відносин з метою вирішення існуючої проблеми;
- ефективності – забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб’єктів господарювання, громадян та держави;
- збалансованості – забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави.
З огляду на це та згідно з частиною третьою ст.27 Закону № 1160-ІV, Держрегуляторна пропонує Мінфіну скасувати необхідність подання звітності за формами №1-РА та №1-РТ.
Зазначено, що це Рішення ДРСУ підлягає виконанню у двомісячний строк з дня його прийняття (тобто до 04.09.2016 р.). Для цього потрібно підготувати проект регуляторного акта про внесення змін до Наказу № 49.
У разі невиконання рішення ДРСУ або неоскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого строку дія Наказу № 49 буде зупинена Законом № 1160-ІV в частині затвердження форм звітів №1 РТ та №1 РА та порядку їх заповнення наступного дня з дня закінчення строку виконання такого рішення. При цьому зазначено, що подання скарги щодо рішення уповноваженого органу не зупиняє дії цього рішення.
- Про листи щодо відшкодування орендарями комунальних послуг
Громадська рада при ДФС України в листі від 02.06.2016 р. № 187 звернулася з проханням відкликати листи ДФС щодо операцій із надання майна в оренду та пов’язаним із послугами оренди відшкодуванням орендарями орендодавцю комунальних послуг, земельного податку, податку на нерухоме майно, та які свідчать про неоднозначне тлумачення ДФСУ норм ПКУ, про маніпулювання нормами чинного законодавства через кардинальну зміну своєї офіційної позиції.
Хочемо нагадати, що протягом 1 півріччя 2016 року ДФС України видала наступні адресні роз’яснення (індивідуальні податкові консультації), а саме:
- лист ДФСУ від 19.04.2016 р. № 8813/6/99-99-19-03-02-15;
- лист ДФСУ від 19.04.2016 р. № 8815/6/99-99-19-03-02-15;
- лист ДФСУ від 18.05.2016 р. № 10890/6/99-99-15-03-02-15;
- лист ДФСУ від 29.02.2016 р. № 4454/6/99-99-19-03-02-15;
- лист ДФСУ від 16.05.2016 р. № 10641/6/99-95-42-01-15;
- лист ДФСУ від 11.04.2016 р. № 7968/6/99-99-19-03-02-15.
При зверненні наших клієнтів щодо цього питання ми неодноразово наголошували на не коректному тлумаченні ДФС норм чинного податкового законодавства та рекомендували дотримуватись норм ПКУ:
Відповідно до п. 185.1 ПКУ, визначено:об’єктом обкладення ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, згідно зі ст. 186 ПКУ.
Керуючись пп. 14.1.185 ПКУ, постачання послуг – будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передання права на об’єкти права інтелектуальної власності й інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.
Згідно з листами ДФС України від 19.04.2016 р. № 8813/6/99-99-19-03-02-15 і від 19.04.2016 р. № 8815/6/99-99-19-03-02-15, у разі якщо в межах договору оренди орендодавець виставляє окремо рахунки на відшкодування витрат на комунальні послуги, такий платник зберігає обов’язок нараховувати податкові зобов’язання на суму отриманого податкового кредиту з вартості комунальних послуг, але при цьому його контрагенти (орендарі) втрачають право на податковий кредит.
Відповідно до позиції ДФС України, що висловлювалася до березня 2016 року, у разі якщо орендар відшкодовує податок на нерухоме майно, земельний податок, комунальні платежі орендодавцю згідно з умовами договору оренди житлового/нежитлового приміщення, то таке відшкодування вважається частиною оплати вартості послуг оренди, є складовою частиною операції з постачання послуг, а тому є об’єктом обкладення ПДВ (листи ДФС від 09.09.2014 р. № 3120/6/99-99-19-02-02-15, від 21.10.2015 р. № 22216/6/99-99-19-03-02-15, від 02.10.2015 р. № 15108/10/26-15-15-01-09, відповіді на запитання в системі «ЗІР» (від 24.03.2016 p., від 14.08.2015 р., від 02.03.2015 р.) щодо оподаткування відшкодування комунальних послуг, інші відповіді на запитання в ЗІР (протягом 2015 року) щодо оподаткування сум відшкодування земельного податку та податку на нерухоме майно).