Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
?
Новини змін в законодавстві

ПЕРЕВІРКА КОНТРОЛЬОВАНИХ ОПЕРАЦІЙ З ПИТАНЬ ТРАНСФЕРТНОГО ЦІНОУТВОРЕННЯ

16.09.2016

В нашому травневому випуску новин ми акцентувати увагу на затвердженні Порядку перевірок контрольованих операцій, який набрав чинності з 10 травня 2016 року (Наказ № 344): http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0497-16В даному Порядку було зазначено, що проведення перевірок контрольованих операцій є формою податкового контролю щодо встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу “витягнутої руки” та є документальною позаплановою перевіркою.  Перевірка буде проводитись за наявності підстав, визначених пп. 39.5.2.1 ПКУ та пп. 78.1.14 – 78.1.16 ПКУ.Така перевірка  є документальною позаплановою перевіркою та її тривалість не повинна перевищувати 18 місяців. Кожні шість місяців проведення перевірки контрольованих операцій контролюючий орган, яким проводиться така перевірка, надає платнику податків інформацію в довільній формі про поточний стан проведення перевірки:

В останній час ДФС України активізувалась щодо перевірки питань контрольованих операцій і зокрема використовуючи Наказ Міністерства фінансів України № 706 від 14.08.2015 року «Про затвердження Порядку проведення моніторингу контрольованих операцій та Порядку опитування уповноважених, посадових осіб та/або працівників платника податків з питань трансфертного ціноутворення» починає надсилати компаніям ті чи інші запити з приводу надання пояснень: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1055-15

Варто зазначити, що цей Порядок визначає напрями та особливості здійснення контролюючими органами моніторингу контрольованих операцій, який проводиться відповідно до підпункту 39.5.1. пункту 39.5 статті 39 розділу І Податкового кодексу України, а цілями моніторингу як складової частини податкового контролю за трансфертним ціноутворенням є:

–          встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки»;

–          виявлення потенційних ризиків трансфертного ціноутворення;

–          проведення аналізу ризиків заниження платником податків податкових зобов’язань;

–           забезпечення контролю за своєчасністю та повнотою подання звітів про контрольовані операції та документації з трансфертного ціноутворення.

В свою чергу, моніторинг здійснюється шляхом:

–          спостереження за цінами та умовами, що застосовуються сторонами контрольованих операцій;

–          аналізу інформації про здійснені контрольовані операції, звітів про контрольовані операції та документації з трансфертного ціноутворення, поданої платником податків відповідно до пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу;

–     аналізу інформаційних джерел, що містять інформацію та відомості про господарську діяльність платників податків та/або необхідні для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки».

Під час здійснення Моніторингу контролюючі органи використовують:

–          джерела інформації відповідно до підпункту 39.5.3 пункту 39.5 статті 39 розділу І Кодексу;

–          програмні продукти та інформаційні масиви центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику;

–          інформацію про здійснені контрольовані операції, звіти про контрольовані операції та документацію з трансфертного ціноутворення, які надаються платниками податків відповідно до пункту 39.4. статті 39 розділу І Кодексу;

–          інформацію (матеріали і відомості) контролюючих органів;

–          інформацію (матеріали і відомості) органів державної влади України, державних (уповноважених) органів інших країн;

–          будь-яку публічну інформацію про можливі ризики заниження платниками податків податкових зобов’язань під час здійснення контрольованих операцій.

З приводу перевірок фіскальними органами питань ТЦО вже з’являються застосування фінансових санкцій та судова практика, тому на подальше перевірка питань за контрольованими операціями платників податків буде тільки посилюватись.

Затвердження переліку бірж для цілей ТЦО:

Варто також звернути увагу на дії Кабінету Міністрів України, які проводяться останнім часом в рамках застосування ТЦО, зокрема на затвердження Переліку товарів, що мають біржове котирування, та світових товарних бірж для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» /Постанова від 8 вересня 2016 р. № 616/:http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249311238

Хочемо нагадати, що діапазон цін, що склалися на товарних біржах, застосовується для визначення відповідності умов контрольованих операцій з імпорту та експорту товарів, що мають біржове котирування, за методом порівняльної неконтрольованої ціни. Проте проект переліку таких товарів та бірж, розроблений ще декілька років тому, не був затверджений Кабінетом Міністрів України.

У Постанові № 616 зазначаються біржі США (Чиказька, Нью-Йоркська товарні біржі, Зернова біржа Міннеаполіса), Великобританії (Лондонська біржа металів), Японії (Товарна біржа Осака Дожіма, Токійська товарна біржа), Індії (Національна товарно-деривативна біржа, Мультитоварна біржа Індії), Китаю (Товарна біржа Даляня, Шанхайська ф’ючерсна біржа), ОАЕ (Дубайська біржа золота та товарів), а також Малайзійська біржа, Державна товарно-сировинна біржа Туркменістану, Сільськогосподарська ф’ючерсна біржа Тайланду, Сингапурська біржа. Також у Переліку наявні Біржа Євронекст (пан-європейська фондова біржа, що має філії в Бельгії, Франції, Нідерландах і Португалії), Міжконтинентальна біржа (Intercontinental Exchange, філії якої розташовані у США, Канаді та Європі), Європейська Енергетична Біржа (EEX) та Європейські газові хаби: NCG (Німеччина), CEGH (Австрія), TTF (Нідерланди), GASPOOL (Німеччина), PEG (Франція).

Щодо кожної групи товарів, що наведені в додатку до даної Постанови, КМУ пропонує застосовувати ціни з конкретно визначеної товарної біржі або декількох товарних бірж. Серед переліку товарів наведені сільськогосподарські товари, у тому числі зерно, харчові продукти, нафтопродукти, бавовна та каучуковий латекс, метали та інші товарні позиції.

Роз’яснення ДФС України щодо внесення коштів до статутного капіталу та чи є ця операція контрольованою в рамках ТЦО:

ДФС України в листі від 30.08.2016 р. № 18727/6/99-99-15-02-02-15 роз’яснила щодо питання, чи може внесок до статутного капіталу бути контрольованою операцією за умови досягнення вартісних критеріїв, визначених підпунктом 39.2.1.7 ПК України: http://sfs.gov.ua/baneryi/podatkovi-konsultatsii/konsultatsii-dlya-yuridichnih-osib/69633.html

Відповідно до даного роз’яснення ДФС України вказує, що внесок до статутного капіталу не може вважатись господарською операцією та не прирівнюється до купівлі чи продажу корпоративних прав, а отже, не може визнаватись контрольованою операцією, незалежно від обсягу:

 «….Отже, операції зі збільшення статутного капіталу внеском учасника підприємства (у тому числі корпоративними правами в іншій ніж цінні папери формі) не враховуються у складі доходів такого товариства при визначенні фінансового результату до оподаткування згідно з правилами бухгалтерського обліку та відповідно не збільшують об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Оскільки операції із збільшення статутного капіталу внеском учасника підприємства корпоративними правами в іншій ніж цінні папери формі не приймають участі при формуванні об’єкта оподаткування податком на прибуток, то такі операції не є контрольованими…».

Контакти

audit@interstandart.com.ua
(044) 383-31-91; (067) 145-55-22
01001, м. Київ вул. Велика Житомирська, 12, офіс 34

партнери

ми в соцмережах