МЕМОРАНДУМ ПРО ЕКОНОМІЧНУ І СОЦІАЛЬНУ ПОЛІТИКУ МІЖ УКРАЇНОЮ І МВФ
07.10.2016Нещодавно був оприлюднений текст Меморандуму про економічну і соціальну політику між Україною і МВФ, який був затверджений задля продовження отримання довготермінового фінансування для України. Зобов’язання, які взяла Україна за цим Меморандумом стосуються досить болючих тем для кожного громадянина країни: пенсійний вік, зменшення фонду соціальних виплат, вільний доступ НАБУ до інформації, реструктуризація кредиту з Росією, ціни на газ, продаж великої кількості обленерго та інші. Даний Меморандум звісно торкнувся й реформ оподаткування. Тому, ми хотіли б коротко висвітлити питання того, що можливо нас чекає в найближчий рік – два.
Деякі з цих ініціатив ми вже спостерігаємо в поданих законопроектах Мінфіну, однак є і такі обіцянки та зобов’язання, які в законопроекти поки не увійшли. Як ми розуміємо, їх планується презентувати платникам податків пізніше; поки ж в порядку підготовчих заходів Мінфін намагається покращити оподаткування компаній на загальній системі. Уряд України зобов’язався запровадити для ДФСУ ключові показники ефективності (так звані KPI), які будуть враховуватися для оцінки основних результатів діяльності служби (в частині показників адміністрування податків і митних платежів, включаючи проведення аудитів, стягнення податкових боргів, зменшення обсягу заборгованості з відшкодування ПДВ і внутрішньої реорганізації).
У числі найбільш цікавих тез в цій сфері звертаємо Вашу увагу на наступні:
СКАСУВАННЯ СПЕЦРЕЖИМУ ПДВ В СІЛЬСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ
Представники МВФ наполягають на скасуванні податкових пільг, оцінюючи їх в 30 млрд. грн.:сільське господарство генерує 10% ВВП, але з точки зору податкових надходжень воно генерує тільки 1%, і причиною цього, на їхню думку, є використання спеціального режиму оподаткування.
Тому, вирішили що спецрежим в сільському господарстві введено тільки на 2016 рік, і Україна з ймовірністю на 100% не буде його продовжувати. З 2017 року ПДВ застосовується на загальних правилах для всіх сільськогосподарських виробників.
Це скоріше за все призведе до тимчасового падінням сільськогосподарського виробництва та скороченням надходження до держбюджету за рахунок зменшення експорту сільгосппродукції.
КУПІВЛЯ-ПРОДАЖ ЗЕМЛІ
До кінця 2016 року парламент повинен прийняти закон про обіг земель сільськогосподарського призначення, який відкриє дорогу до вільного ринку купівлі-продажу землі. Голосуванням 6 жовтня 2016 року Верховна Рада прийняла рішення про пролонгацію заборони продажу землі до 01.01.2018 року, тому скоріш за все мораторій на продаж землі на 1 рік буде продовжений.
Глава місії МВФ в Україні Рон Ван Руден зазначив, що існуючий мораторій на продаж земель унеможливлює повноцінний розвиток сільськогосподарського сектора і використання землі в якості застави для отримання кредитів. “Тому для України важливо рухатися вперед із земельною реформою і внести в парламент нове законодавство, яке дозволить продаж землі”, – сказав представник МВФ.
РЕФОРМА СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ
З тексту меморандуму зрозуміло, що Міжнародний валютний фонд (МВФ) вважає нинішню систему спрощеного оподаткування в Україні такою, що не відповідає вимогам сьогодення і наголошує на необхідності її подальшого реформування.
Представники МВФ стверджують, що модель спрощеної системи для малих платників податків залишається неадекватною, оскільки вона все ще надає можливості для застосування можливостей приховувати податки в порівнянні із загальною системою, і подальші реформи в цій сфері могли б принести додатковий дохід (близько 1% ВВП) при одночасному зменшенні диспропорцій. У той же час, відомо, що раніше в числі вимог МВФ озвучував необхідність значного скорочення числа підприємців, які підпадають під спрощену систему.
Уряд України визнає недосконалість діючої спрощеної системи оподаткування, тому планується проведення наступних заходів:
– боротьбі зі зловживаннями при застосуванні спрощеної системи оподаткування;
– зменшити пільги, які надає дана система;
– зменшення охоплення діючої системи оподаткування. Зауважимо, що це можна трактувати по-різному – або як зменшення числа платників, які підпадають під цю систему, або як спрощення механізму застосування цієї системи тільки для окремих видів діяльності підприємців;
– зменшення розбіжностей в податковому навантаженні між спрощеною та загальною системами оподаткування.
НЕПРЯМІ МЕТОДИ ВИЗНАЧЕННЯ ДОХОДУ та УНІФІКАЦІЯ ЗВІТНОСТІ/СПЛАТИ ЄСВ ТА ПДФО
За непрямими методами, доходи тепер зможуть визначати виходячи з витрат платника податку і, якщо виявляються значні витрати, їх суми будуть також включатися до оподатковуваного доходу.
Державна фіскальна служба використовуючи такі непрямі методи оцінки, зможе з’ясувати правильність зобов’язань кожного платника податків за податками та соціальному страхуванню.
Уряд України взяв на себе зобов’язання гармонізувати базу оподаткування ПДФО та ЄСВ, надати можливість подачі єдиної звітності / сплати єдиної суми по ЄСВ та ПДФО. Тому треба бути пильними,та стежити за появою нової системи сплати та нових форм звітності за податком з доходів фізичних осіб та ЄСВ.
РЕФОРМА АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКІВ
Меморандумом передбачено розпуск податкової міліції і формування нової служби податкових розслідувань. Будуть розроблені нові критерії для ідентифікації громадян із великими доходами, впровадження програм їх перевірки, надання нових повноважень для виявлення порушників, включаючи можливість отримання інформації про рахунки в банках. Нова служба буде створена при Міністерстві фінансів України, та буде нести відповідальність за розслідування фінансових і економічних злочинів проти держави, в тому числі, пов’язаних з оподаткуванням, але не обмежуючи діяльність Національного антикорупційного бюро.
У документі також підкреслюється, що будь-які дії по податкової амністії не робитимуться, поки не буде досягнуто значного прогресу в галузі реформування державної податкової служби. А в подальшому впровадження амністій або їх елементів буде узгоджуватися з МВФ.