?
Новини і публікації

І ЗНОВУ ПРО ДОТРИМАННЯ ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА

07.06.2017

Вкотре хочемо акцентувати Вашу вагу на питанні, яке в останній час стає занадто актуальним для всього бізнесу враховуючи можливість в застосуванні значних фінансових санкцій  –  дотримання мінімальних вимог по дотриманню трудового законодавства, особливо з прийняттям Постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295 “Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України” Про місцеве самоврядування в Україні”http://www.kmu.gov.ua/control/ru/cardnpd?docid=249951759

 

В даному випуску ми коротко звернемо увагу на основні моменти щодо проведення перевірок з даного питання та відповідальності Компаній за виявлені порушення трудового законодавства.

 

В першу чергу варто наголосити на введення нових повноважень інспекторів праці при здійсненні заходів контролю. Заумови наявності в інспекторів Держпраці та інспекторів виконкомів рад службового посвідчення встановленого зразка, майже без якихось обмежень можуть бути проведені перевірки щодо дотримання трудового законодавства.

Зокрема, відповідно до розширених повноважень по проведенню перевірок можуть бути перевірені:

-          юридичні особи;

-          відокремлені та структурні підрозділи;

-          фізичні особи-підприємці;

-          фізичні особи, які використовують найману працю.  

З негативних моментів проведення таких перевірок (інспекційних відвідувань) варто звернути увагу на наступне:

-          підстави проведення таких перевірок значно розширені;

-          такі перевірки можуть проводитись в будь-який час;

-          для проведення не потрібно направлення;

-          тривалість таких інспекційних відвідувань не повинно перевищувати 10 робочих днів.

Підставою в свою чергу для таких інспекційних відвідувань можуть бути:

-          звернення працівника чи фізичної особи, з якою не оформлені трудові відносини;

-          рішення суду, повідомлення правоохоронних органів та повідомлення інших органів контролю;

-          інформація Держстату, ДФС, пенсійного фонду, а також публічно доступна інформація.

Місце здійснення перевірок може бути адреса місцезнаходження компанії, або будь-які виробничі, службові та адміністративні приміщення, в яких використовується наймана праця. Також, місцем перевірки може бути приміщення перевіряючого органу (так звані невиїзні інспектування).

В переліку досліджуваних інспектором питань потенційно можуть бути:

-          облік використання робочого часу;

-          оплата праці, проведення індексацій з/п, та дотримання інших мінімальних гарантій в оплаті праці;

-          правила внутрішнього трудового розпорядку та інші дотримання певних норм (санітарія, техніка безпеки, пожежна охорона);

-          графіки відпусток, повідомлень про початок відпусток;

-          дозволи на працевлаштування іноземців;

-          атестація робочих місць та інші питання. 

 

Наводимо весь перелік статті 265 КЗпП щодо відповідальності за порушення законодавства про працю чинної станом на сьогоднішній день:

Юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:

- фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (96’000 грн.);

- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі – у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (9’600 грн.);

- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праціу десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (32’000 грн.);

- недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України “Про військовий обов’язок і військову службу”, “Про альтернативну (невійськову) службу”, “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (32’000 грн.);

- недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні – у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (320’000 грн.);

- порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим – сьомим цієї частини, – у розмірі мінімальної заробітної плати (3’200 грн.).

 

Звертаємо Вашу увагу на той факт, що в Україні з питань застосування фінансових санкцій складається неоднозначна судова практика, в тому числі і негативна. І зокрема, варто наголосити на рішенні ВАСУ від 09.12.2016 року у справі № 806/743/16, відповідно до якого за не проведення індексації було залишено в силі Постанову Управління Держпраці у Житомирській області про застосування фінансової санкції у розмірі 10 МЗП.

 

Що стосується питання індексації зарплати, то у відповідності до діючого законодавства вона проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється у розмірі 103%. Квітень 2017 року – це перший місяць, коли поріг індексації було перевищено, тому якщо компанії, в яких для працівників оклад востаннє збільшувався у січні 2017 року, не провели в травні чергове збільшення окладів то з червня необхідно буде  проводити індексацію заробітних плат. 

 

 

 

Контакти

audit@interstandart.com.ua
(044) 383-31-91; (067) 145-55-22
01001, м. Київ вул. Велика Житомирська, 12, офіс 34

партнери

ми в соцмережах