?
Новини і публікації

Основні зміни в податковому кодексі з 01січня 2018 року

03.01.2018

Вітаємо Вас в Новому році і сподіваємось на плідну співпрацю протягом цього року.

На жаль, В Україні вже стало поганою традицією під Новий рік оприлюднювати головний фінансовий документ країни і встановлювати нові правила оподаткування для бізнесу. Не став винятком і цей рік, і зокрема 30 грудня 2017 року було оприлюднено ряд Законів, в тому числі Закон України «Про Державний бюджет на 2018 рік» № 2246-VIII від 7 грудня 2017 року та Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» №2245-VIII від 07.12.2017 року.

Ми не ставили собі за мету проаналізувати абсолютно всі нюанси щодо внесених багаточисленних змін в ПКУ, тому наводимо в сьогоднішньому випуску тільки основні з них які є важливими для більшості компаній та для розуміння адаптації бізнесу до нових умов у 2018 році. В разі якщо буде необхідність в більш глибокому аналізі тих чи інших питань – ми будемо раді всім допомогти в наданні консультацій щодо різних нюансів в оподаткуванні. 

Щодо змін що стосуються в порядку оплати праці з 1 січня 2018 року:

У ст.ст. 7 та 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» від 7.12.2017 р. № 2246-VIII на 2018 рік передбачено такі соціальні стандарти:

1. Мінімальна зарплата:

  • у місячному розмірі:  із 1 січня – 3723 грн.;
  • у погодинному розмірі:  із 1 січня – 22,41 грн.

 2. Прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2018 року – 1700 грн., із 1 липня – 1777 грн., із 1 грудня – 1853 грн., а для основних соціальних і демографічних груп населення:

  • дітей віком до 6-ти років: із 1 січня 2018 року – 1492 грн., із 1 липня – 1559 грн., із 1 грудня – 1626 грн.;
  • дітей віком від 6-ти до 18-ти років: із 1 січня 2018 року – 1860 грн., із 1 липня – 1944 грн., із 1 грудня – 2027 грн.;
  • працездатних осіб: із 1 січня 2018 року – 1762 грн., із 1 липня – 1841 грн., із 1 грудня – 1921 грн.;
  • осіб, які втратили працездатність: із 1 січня 2018 року – 1373 грн., із 1 липня – 1435 грн., із 1 грудня – 1497 грн.

В п.19 Прикінцевих положень Закону про держбюджет на 2018 рік зазначено, що Кабінету Міністрів України на основі моніторингу виконання Державного бюджету України за підсумками першого кварталу 2018 року розглянути питання щодо можливості підвищення розміру мінімальної заробітної плати з визначенням його на рівні 4200 гривень на місяць з другого кварталу 2018 року.

 

Щодо змін по ПДФО та військового збору у 2017 році:

1.  Розміри ставок ПДФО та військового збору залишаються без змін;

  1.   Добові під час відрядження. Зростання мінімальної зарплати з 1 січня 2018 року призвело до збільшення  суми неоподатковуваних добових про Україні. Але за кордон така сума залишається незмінною:
Країна відрядження Неоподатковуваний розмір добових витрат із розрахунку на кожен день відрядження у 2018 році
-Україна Не більше 373,30 грн. (не більше 0,1 мін. з/п на 1 січня 2018 року)
-Закордон Не більше 80 Євро (за кожен календарний день такого відрядження за офіційним обмінним курсом гривні до Євро, установленим НБУ, в розрахунку за кожен такий день).

Щодо змін по ЄСВ у 2017 році то варто зазначити про наступне:

1.  Розміри ставок ЄСВ залишаються без змін;

2.  Із 01.01.2018 максимальна сума зарплати (доходу), на яку нараховується ЄСВ, становитиме 15 розмірів мінімальної зарплати замість попередніх 25 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Якщо виходити з розміру мінзарплати з 01.01.2018 у сумі 3’723 грн, то, відповідно, максимальна величина дорівнюватиме: 55’ 845 грн (3723 грн х 15).

 3.  Платниками ЄСВ відтепер також будуть і члени фермерського господарства (у разі, якщо вони не належать до кола осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах);

4.  У разі якщо фізичні особи підприємці (ФОП) і члени фермерського господарства отримують пенсію або соціальну допомогу, вони звільняються від сплати ЄСВ за себе;

5. ФОП платники єдиного податку першої групи втрачають право на сплату половинної (0,5) ставки мінімального страхового внеску ЄСВ. Тобто, з 2018 року, будуть сплачувати його в повному мінімальному розмірі, як і інші ФОП. Виходячи с розміру мінімальної зарплати на 2018 рік (3723 грн), повний мінімальний розмір ЄСВ буде складати 819,06 грн.

6. Фізособи, які виконують роботи на підставі договору цивільно-правового характеру (ЦПХ), ФОП, а також особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства тепер також підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню.

 

Щодо змін що стосуються в Податковий кодекс України з 01.01.2018 року то варто зазначити наступні важливі питання:

Податок на прибуток підприємств:

- внесені зміни до визначення безнадійної заборгованості (для цілей оподаткування банківських установ);

-  запроваджено визначення терміну «синдикований кредит», а також особливості застосування до нього угод про уникнення подвійного оподаткування;

- уточнено визначення терміну «роялті» – уточнено, що не є роялті для програмної продукції;

- внесені зміни до визначення пов’язаних осіб – це якщо кінцевим беніфіціаром є одна і таж фізична особа, або така особа виконує функції виконавчого органу. Уточнено, що кредити надані під гарантії держави не впливають на визначення пов’язаності  юр.осіб (норма діє починаючи з 2017 року);

-  уточнені норми щодо ТЦО, до контрольованих операцій віднесено операції між постійним представництвом та нерезидентом, у розмірі більше 10 млн.грн.;

- уточненні норми щодо можливості укладення угод щодо попереднього ціноутворення для цілей ТЦУ;

- для цілей ТЦУ уточнено, що   перевірки за 2013-2014 роки можна проводити і такі перевірки проводяться відповідно чинного на той час законодавства, а також уточнено, що норми про  самостійні коригування контрольований операцій у 2015 та 2016 роках відбуваються за законодавчими нормами, що діяли у той час;

- передбачено, що податкова декларація з податку на прибуток, яка розраховується з наростаючим підсумком за рік подається у 60-ти денний термін;

- для релігійних організацій передбачено, що відповідальність для них наступає при порушенні законодавства відповідно до якого вони зареєстровані, а також для включення до Реєстру неприбуткових організацій їм достатньо бути зареєстрованими відповідно до профільного законодавства;

- уточнені різниці, які виникають при коригуванні фінрезультату за результатами донарахування ТЦУ;

- передбачена можливість для банків враховувати всю суму резервів, які нараховуються під активи, а також передбачені перехідні положення щодо таких операцій;

-  уточнені норми щодо сплати дивідендів платниками єдиного податку – єдинники не сплачують авансові внески, платники податку, отримувачі не коригують фін результат;

- уточнені норми щодо податкових наслідків переходу із спрощеної системи на загальну для платників четвертої групи;

-  уточнено, що обмеження щодо операцій із низькоподатковими нерезидентами поширюються і на нерезидентів особливих організаційно-правових форм;

- передбачена можливість не оподатковувати кошти направлені на допомогу спортивним неприбутковим організаціям у розмірі до 8 відсотків від оподатковуваного прибутку попереднього року;

- передбачено збільшення фінансового результату на суму повної або часткової компенсації один раз на календарний рік вартості путівок на відпочинок, оздоровлення та лікування на території України, якщо вони не оподатковуються ПДФО;

- передбачено зменшення суми податку на прибуток на суму акцизного податку сплаченого за дизельне пальне що використане дизельними локомотивами та самоскидами вантажопідйомністю понад 75 тонн;

- уточнена редакція норми щодо, звільнення від оподаткування прибутком на прибуток підприємств суб’єктів літакобудування, дія норми поширюється на 2017 рік;

- до 1 січня 2020 року звільнено від оподаткування діяльність щодо використання газу метану вугільних родовищ;

- виключено вимогу щодо необхідності дотримання не низкоподаткового статусу нерезидента для розміщених «євробондів».

- передбачено норму, яка зазначає, що платники єдиного податку сплачують податок на репатріацію, у разі виплат на користь нерезидента

 

ПДВ:

- поширено ставку ПДВ 7% на постачання на митній території України та ввезення на митну територію України всіх медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні, зараз 7 % ПДВ застосовується тільки до медичних виробів за переліком, встановленим КМУ;

-  визначено терміни реєстрації у ЄРПН для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг, а реєстрація яких в ЄРПН здійснюється покупцем товарів/послуг;

- змінено процедуру зупинення податкових накладних / розрахунків. Встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, та на підставах, визначеному Кабінетом Міністрів України. З 01.01.2018 року до прийняття відповідного рішення Уряду зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків не провадиться;

- визначено умови і порядок розблокування і реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних для податкових накладних, які були заблоковані до дня набрання чинності Законом;

- платникам, які ввозитимуть на митну територію України до 1 січня 2020 року промислове обладнання для виробничих потреб надано право на розстрочення на 24 місяці сплати «імпортного» ПДВ;

- унормовані питання оподаткування експрес-відправлень та поштових відправлень (набирають чинності з 1 січня 2019 року), а також питання ввезення товарів на митну територію фізичними особами у супроводжувальному багажу;

- уточнена норма щодо звільнення від оподаткування операцій з постачання (передплати) та доставки дитячих книжкових видань;

- до 1 січня 2022 року поширено звільнення від ПДВ на визначених ПКУ на операції з програмною продукцією, плата за які не вважається роялті, а також розширено поняття «програмна продукція»;

- змінено принцип розрахунку суми бюджетної дотації для сільгоспвиробників, а саме, розраховувати розмір бюджетної дотації виходячи з обсягу податкових зобов’язань з ПДВ по постачанню товарів, а не з позитивної різниці між сумою податкових зобов’язань і сумою податкового кредиту з ПДВ;

 

ПДФО:

- створено Єдину базу даних звітів про оцінку нерухомого майна з метою запобігання заниження бази оподаткування (оціночної вартості) при продажу нерухомого майна

- звільнено від оподаткування вартість путівок, що не перевищує 5 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного податкового року, які надаються роботодавцем – платником податку на прибуток  один раз на календарний рік працівникам та/або членам їх сімей першого ступеня споріднення;

 

Акцизний податок:

- ставки на спирт, пиво та алкогольні напої не збільшено, крім планового вирівнювання пільгової ставки на коньяк до ставки на інші спиртові дистиляти (загальне збільшення на 12%) ;

- уточнено формулювання норми щодо оподаткування акцизним податком  за зниженою ставкою зброджених напоїв, одержаних виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків,  з вмістом спирту етилового не більше 8,5 відсотків об’ємних одиниць  (без додання спирту) задля можливості застосування такої зниженої ставки також для сумішей таких зброджених напоїв та сумішей таких зброджених напоїв з безалкогольними напоями з вмістом спирту не більше 8,5 відсотка об’ємних одиниць (без додання спирту);

-  «квас живого бродіння» (код 2206 згідно УКТ ЗЕД) виключено з підакцизних товарів

- встановлено графік збільшення  специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби  і мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів у 2018 році (з урахуванням попередньої індексації загалом на 29,7%),   та у подальшому до 2025 року  на 20% щорічно до досягнення мінімального стандарту ЄС (90 євро за 1000 штук);

- з 1 січня 2026 року запроваджено визначення середньозваженої роздрібної вартості сигарет та загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку на сигарети, а також встановлено порядок визначення частка загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні (60% від вартості) продажу сигарет;

- звільнено від  оподаткування акцизним податком операції з передачі в межах одного підприємства підакцизної сировини для виробництва не підакцизного бензолу;

- розширено перелік нафтопродуктів, що можуть бути ввезені в якості сировини для виробництва етилену за нульовою ставкою та застосування вексельної форми контролю за цільового використанням пального, а також  випадки застосування нульової ставки акцизного податку при використанні речовин в якості компонентів для виробництва моторних палив;

- передбачена можливість використання засобів електронного зв′язку для передання копії податкового векселя при митному оформленні речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, які ввозяться на митну територію України з метою використання в хімічній промисловості

 

Екологічний податок:

- збільшено ставки на 11,2 відсотків (з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін у 2017 році – 111,2%)

Рентна плата за користування радіочастотним ресурсом України:

- ставки не збільшено

Рентна плата за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин:

- збільшено ставки на 16,8 відсотка (з урахуванням прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у 2017 році – 116,8%)

Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів

- збільшено ставки на 16,8 відсотка (з урахуванням прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у 2016 році – 116,8%)

 

Податок на майно, відмінне від земельної ділянки:

  - встановлено, що якщо податковий орган у визначений ПКУ строк не направив фізичній особі повідомлення-рішення на сплату податку на нерухоме майно, така фізична особа звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання;

- встановлено, що податкове зобов’язання з цього податку  може бути нараховано тільки за попередні 3 роки.

 

Земельний податок:

- прийнята норма, якою зобов’язано ДФС на своєму веб сайті розміщувати зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів та НГО на відповідних територіях;

- встановлено, що якщо податковий орган у визначений ПКУ строк не направив фізичній особі повідомлення-рішення на сплату земельного податку, така фізична особа звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання;

-  встановлено фіксовану  ставку земельного податку для земель залізниць  і ГМК;

- прийнята норма, відповідно до якої при визначенні бази оподаткування земельним податком коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2018 рік застосовується із значенням 1.

- скасовано обмеження застосування пільги до однієї ділянки  із сплати земельного податку  фізичним особам;

- встановлено, що до 1 лютого 2018 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, направляє електронній формі інформацію про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, яка проведена станом на зазначену дату, до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, оприлюднює її на своєму офіційному веб-сайті

 

Єдиний податок:

- прийнята норма, відповідно до якої при визначенні бази оподаткування єдиним податком для платників четвертої групи коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2018 рік дорівнює 1:

- запроваджено оподаткування податком на репатріацію виплат платників єдиного податку на користь нерезидентів;

- запроваджена сплата єдиного податку четвертої групи за земельні ділянки, що розташовані на території населених пунктів на лінії зіткнення.  Інші платники податків на сьогодні сплачують плату за землю за землі сільськогосподарського призначення, що розташовані на лінії зіткнення.

 

Податкове адміністрування:

- змінено критерії належності платника податків до категорії великих платників податків: збільшено показник сплати платежів до державного бюджету за платежами, які контролюються ДФС, з 20 млн. грн. до еквіваленту 1 млн. євро, в яких сума податків, зборів, платежів, крім митних платежів, перевищує еквівалент 500 тис. євро; та критерій обсягу доходу від усіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали з 1 млрд. грн. до еквіваленту 50 млн. євро;

- запроваджено облік великих платників податків за неосновним місцем обліку у контролюючому органі, що здійснює супроводження великих платників податків або його територіальних підрозділах щодо наявних в межах населеного пункту за місцезнаходженням контролюючого органу, що здійснює супроводження великих платників податків, або його територіальних підрозділів, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність такого великого платника податків;

- запроваджена норма щодо відшкодування шкоди за рахунок коштів державного бюджету завданої платнику податків незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи контролюючого органу та відповідальність такої посадової або службової особи в порядку регресу перед державою;

- запроваджено правило, за яким ДФС зобов′язано до 15 липня поточного року на своєму веб-сайті оприлюднювати зведену інформацію про розмір та дату встановлення місцевих податків на відповідних територіях;

- додана інформація до підстав проведення фактичної перевірки про встановлення обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та рівномірами-лічильниками;

- передбачена можливість застосування положень конвенцій про подвійне оподаткування з країною кожного кредитора у випадку сплати відсотків за синдикованими кредитами через організатора (агента) такого кредиту;

- поширено на неприбуткові підприємства, установи та організації, а також на вільну економічну зону “Крим”, спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності платниками податків/податковими агентами, які розташовані на тимчасово окупованій території та/або на території населених пунктів на лінії зіткнення,;

- запроваджено відповідальність за відсутність витратомірів-лічильників та/або рівномірів-лічильників на акцизних складах, на яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального та/або відпуск такого пального без наявності витратомірів-лічильників та/або рівномірів-лічильників;

- передбачено звільнення фізичних осіб платників податку на майно від відповідальності передбаченої Податковим кодексом України за несвоєчасну сплату податку на майно, якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) фізичній особі податкове повідомлення-рішення у строки, встановлені відповідними нормами цього Кодексу;

- змінами до статті 234-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено, що поряд з керівниками органів доходів і зборів та їх заступниками розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право і уповноважені ними посадові (службові) особи.

Контакти

audit@interstandart.com.ua
(044) 383-31-91; (067) 145-55-22
01001, м. Київ вул. Велика Житомирська, 12, офіс 34

партнери

ми в соцмережах