Алгоритм дій щодо електронного адміністрування ПДВ
19.11.2014Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 року № 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» затверджено Порядок електронного адміністрування ПДВ та встановлено, що рахунки платників у системі електронного адміністрування ПДВ будуть відкриватися у Державній казначейській службі.
Електронне адміністрування ПДВ буде запроваджуватись та діяти наступним чином:
1. Державна фіскальна служба до 15 грудня 2014 р. передасть Державній казначейській службі реєстри платників ПДВ.
2. Державне казначейство до 25 грудня 2014 р. автоматично на безоплатній основі відкриє електронні рахунки всім зареєстрованим платникам ПДВ згідно із реєстрами.
3. Операції з використанням електронного рахунку будуть здійснюватися з 1 січня 2015 року.
4. Податкові накладні з 1 січня 2015 року в паперовому вигляді не будуть виписуватися. Податкові накладні та розрахунки коригування до них будуть оформлятися лише в електронній формі.
5. В Єдиному реєстрі податкових накладних з 1 січня 2015 року слід реєструвати всі податкові накладні та розрахунки коригування до них без винятку.
6. В Єдиному реєстрі податкових накладних з 1 січня 2015 року можна буде зареєструвати податкову накладну та розрахунок коригування до неї лише за наявності податку достатньої суми, розрахованої за формулою. Якщо суми для реєстрації накладної буде недостатньо, платник повинен буде поповнити рахунок в системі електронного адміністрування коштами з власного поточного рахунку. Таким чином, для започаткування електронного адміністрування ПДВ платникам доведеться перерахувати певну суму коштів з поточного рахунку на рахунок в системі електронного адміністрування ПДВ.
7. Суму ПДВ, на яку платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних буде визначати Державна фіскальна служба, а для платника податку система електронного адміністрування ПДВ передбачає можливість отримувати інформацію про стан свого рахунку в такій системі та рух коштів на ньому, а також суму податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.
8. ДФС на підставі поданих декларацій складає реєстр, в якому зазначаються назва або прізвище, ім’я та по батькові платника податку, податковий номер або номер та серія паспорта (для фізичних осіб – підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку та сума податку за звітний період, що підлягає перерахуванню до бюджету та/або на спеціальний рахунок. Реєстр, не пізніше ніж за три робочі дні до закінчення граничного строку сплати податкових зобов’язань, надсилається до ДКС.
9. На підставі таких реєстрів ДКС не пізніше останнього дня строку, встановленого Податковим кодексом України для самостійної сплати податкових зобов’язань, сплачує з електронних рахунків платників їх податкові зобов’язання з ПДВ до бюджету (чи суми на спеціальний рахунок сільгоспвиробника – спецрежимника).
У разі недостатності коштів на електронному рахунку для сплати зобов’язань, платник податку перераховує на електронний рахунок необхідні кошти з власного поточного рахунку.
10. Податкові зобов’язання, визначені документальними перевірками чи в зв’язку з поданням уточнюючого розрахунку, та штрафні санкції і пеня будуть сплачуватись платником податку лише з поточного рахунку.
11. Розрахунок коригування до податкової накладної, що передбачає зменшення суми компенсації вартості товарів постачальнику, буде складатись постачальником, а реєструватись в Єдиному реєстрі податкових накладних – покупцем (отримувачем).
Як бачимо впровадження з 2015 року електронного обліку ПДВ, можливо, і стане дієвим рішенням для ліквідації схем мінімізації із ПДВ та контролю нарахування, сплати й відшкодування податку, але разом з тим є багато невирішених проблемних питань на які необхідно звернути увагу.
Зокрема, це те, що з 01.01.2015 року із Податкового кодексу будуть виключені норми, що встановлюють терміни відшкодування ПДВ. Хоча ці терміни і до сьогоднішнього дня були формальні та на практиці рідко коли дотримувались, але тепер платникам податків навіть у судовому порядку буде складно вимагати належні суми відшкодування, не кажучи вже про відшкодування пені за прострочені виплати, тому що це не буде порушенням норм Податкового кодексу зі сторони органів казначейства.
Також потенційні проблеми виникнуть щодо обліку від’ємного значення по ПДВ, що задекларований до 1 січня 2015 року. Законом, який регламентує застосування ПДВ рахунків встановлено, що суми такого від’ємного значення, що не заявлений до відшкодування до 1 січня 2015 року, будуть враховуватись в особливому порядку, який повинен бути розроблений.
Крім того, з 1 січня 2015 року сума ПДВ, на яку може бути виписана податкова накладна буде лімітована – тобто якщо у платника податків буде недостатньо вхідного ПДВ для того щоб він належним чином виписав податкову накладну – йому необхідно буде перерахувати грошові кошти на спеціальний ПДВ рахунок. Така система є нічим іншим, як авансовою сплатою ПДВ.