ЗМІНИ В ПОДАТКОВОМУ КОДЕКСІ УКРАЇНИ
01.09.20151. ЗМІНА ПРАВИЛ НАДАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ТА УЗАГАЛЬНЮЮЧИХ ПОДАТКОВИХ КОНСУЛЬТАЦІЙ
З 1 вересня Узагальнюючі податкові консультації видаються Міністерством фінансів України як оприлюднення позиції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, що склалася за результатами узагальнення податкових консультацій, наданих контролюючими органами платникам податків.
Узагальнююча податкова консультація підлягає оприлюдненню, у тому числі на офіційному веб-сайті цього органу, протягом 5 календарних днів.
Платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації. Протягом 30 календарних днів із дня набрання законної сили рішенням суду центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов’язані опублікувати узагальнюючу податкову консультацію або надати платнику податків індивідуальну податкову консультацію.
Зміни також стосуються і порядку надання індивідуальних податкових консультацій.
Тепер індивідуальні податкові консультації у письмовій або електронній формі надаються контролюючими органами в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі, областях, міжрегіональними територіальними органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Тобто, місцеві податкові інспекції письмові індивідуальні консультації не надаватимуть. Але в усній формі можна консультуватися і на місцевому рівні.
Встановлено вимоги до індивідуальних податкових консультацій. А саме, консультація, надана в письмовій або електронній формі, обов’язково повинна містити:
- опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні платника податків;
- обґрунтування застосування норм законодавства;
- та висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.
2. НОВІ ПРАВИЛА ФОРМУВАННЯ ПОДАТКОВИХ ПОВІДОМЛЕНЬ – РІШЕНЬ (ППР)
Прийняття ППР стає обов’язком контролюючого органу, якщо керівник контролюючого органу погодиться з висновками акту перевірки в будь-якому випадку, а не тільки якщо в акті зафіксовано збільшення податкового зобов’язання.
Так, ППР вручається також якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт:
- невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації;
- завищення розміру задекларованого від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення ПДВ;
- заниження або завищення суми податкових зобов’язань, заявленої у податковій декларації або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки.
Крім того, з 1 вересня 2015 року контролюючим та іншим державним органам забороняється використовувати акт перевірки як підставу для висновків стосовно взаємовідносин платника податків з його контрагентами, якщо за результатами складення акта перевірки податкове повідомлення-рішення не надіслано (не вручено) платнику податків або воно вважається відкликаним відповідно до статті 60 ПКУ.
Також не менш важливою зміною податкових правил адміністрування та податкових перевірок є скасування заборони на винесення податкового повідомлення-рішення при перевірці в рамках кримінального провадження (виключені підпункт 54.3.4 пункту 54.3 статті 54, пункт 58.4 статті 58 та пункт 86.9 статті 86 ПКУ).
Сподіваємося, що заборона використання висновків Акту перевірки без прийняття ППР та скасування заборони на винесення при перевірці в рамках кримінального провадження сприятиме зменшенню свавілля з боку податківців при проведенні перевірок через тиск на платників податків без прийняття ППР, яке можна було б оскаржити.
3. ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
Пеня при самостійному виправленні помилок не нараховується.
У разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення помилок пеня, передбачена статтею 129 ПКУ, не нараховується, якщо зміни до податкової звітності внесені протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати.
Звільнення від штрафі для малого бізнесу
До 31 грудня 2016 року включно, платникам податків, обсяг доходів та/або операцій яких за попередній (звітний) рік складав менше 20 млн. гривень, штрафні (фінансові) санкції, нараховані на суму податкового зобов’язання, яку платник податків сплатив без оскарження податкового повідомлення-рішення в терміни, визначені цим Кодексом, скасовуються протягом 10 днів з дня сплати такого податкового зобов’язання.
Такою можливістю можна скористатися 1 раз на рік по кожному з податків. Також умовою звільнення від штрафних санкцій є сплата нарахованої суми податкового зобов’язання без оскарження.
4. ЗБІЛЬШЕННЯ ВАРТІСНОГО ПОРОГУ ВИЗНАННЯ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ
Зміни внесені в статтю 14 ПКУ щодо визначення основних засобів з метою оподаткування. Зокрема ці зміни стосуються вартісного критерію основних засобів.
З 01 вересня 2015 року до основних засобів відносяться матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6’000,0 гривень та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Нагадаємо, що всі зміни, про які ми зазначили вище, внесені в ПКУ згідно ЗУ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків» № 655 від 17.07.2015 р.
Як не дивно, але всі ці зміни є позитивними, а окремі навіть революційно позитивними. Як то обов’язок прийняття ППР в усіх випадках складання Акту перевірки навіть якщо він не містить висновків щодо збільшення податкових зобов’язань чи перевірка проведена в рамках кримінального провадження. Такі зміни дадуть можливість платникам податків оскаржувати висновки перевірок через оскарження ППР.