Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
?
Новини і публікації

ПОСТАНОВИ НБУ, ЯКІ МОЖУТЬ УСКЛАДНИТИ РОБОТУ КОМПАНІЙ ПРИ КУПІВЛІ ВАЛЮТИ ТА РОБОТІ З ГОТІВКОЮ

26.04.2016

Протягом останнього року актуальним для більшості компаній є дії Національного банку України, який продовжує «вдосконалювати» контроль за рухом грошових коштів компаній та фізичних осіб. Зокрема, звертаємо Вашу увагу на деякі постанови НБУ з цього питання, які були оприлюднені протягом квітня 2016 року, і які можуть ускладнити роботу Компаній при купівлі валюти та роботі з готівкою. 

1. КОНТРОЛЬ НБУ ЗА ПРИДБАННЯМ ВАЛЮТИ

7 квітня 2016 року Правлінням НБУ було прийнято Постанову № 247 «Про затвердження Інструкції про порядок формування уповноваженими банками реєстрів та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань формування уповноваженими банками реєстрів»: http://www.bank.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=29860061

Уповноважені банки, які отримали генеральні ліцензії на здійснення валютних операцій, зобов’язані вносити до спеціальних реєстрів інформацію про такі операції:

– купівля іноземної валюти;

– перерахування іноземної валюти за межі України;

– перерахування коштів у гривнях на користь нерезидентів через кореспондентські рахунки банків-нерезидентів у гривнях, відкриті в уповноважених банках;

– перерахування коштів на користь нерезидентів через філії уповноважених банків, відкриті на території інших держав.

Варто зазначити, що дана Постанова розширює можливості Національного Банку для блокування підозрілих на думку банку фінансових операцій, що сприятиме більш скрупульозному підходу до аналізу зовнішньоекономічних договорів по яких Компанії купляють валюту.

Відповідні зміни також вносяться до Постанови Правління НБУ № 140 від 03 березня 2016 року “Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринку”. Ці зміни до Постанови № 140 є чинними до 08 червня 2016 року включно.

У відповідності з Інструкцією, за операціями з купівлі/перерахування іноземної валюти/перерахування коштів у гривнях клієнтами уповноважених банків, які дорівнюють або більші, ніж еквівалент 50 000 доларів США за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату заяви/платіжного доручення, та не пов’язані з виконанням авансових платежів за імпорт товару, інформація до реєстру включається окремими рядками. Уповноважені банки подають до реєстру копії документів (у сканованому вигляді), які є підставою для здійснення цих операцій.

Операції, що підтверджені НБУ, можуть бути виконані не раніше четвертого операційного дня з дня представлення інформації про ці операції в реєстрі. При цьому банкам забороняється проводити операції клієнтів при отриманні від НБУ повідомлення про не підтвердження можливості їх здійснення.

Також банкам забороняється здійснювати операції, по яких НБУ запросив інформацію або копії додаткових документів, що необхідні для вияснення обставин по конкретній операції, інформація по якій була надана у відповідний реєстр.

Дані дії НБУ на наш погляд абсолютно не є реформаторськими тому що значно збільшують об’єми робіт як фінансових департаментів Компаній, які здійснюють імпорт товарів, так і підрозділів валютного контролю всіх банків. 

Постанова № 247 набула чинності з 15 квітня 2016 року.

2. КОНТРОЛЬ НБУ ЗА ОПЕРАЦІЯМИ З ОТРИМАННЯ ГОТІВКИ

Ще одним своїм листом від 13.04.2016 року №25-0004/31760 «Щодо фінансових операцій з отримання готівки» НБУ дав вказівку комерційним банкам максимально прискіпливо проводити аналіз грошових потоків фізичних осіб на їх карткових рахунках.

Зокрема, в листі вказані ситуації, при яких банк може заморозити рух грошових коштів на рахунку та блокувати видачу готівки до повного вияснення походження суми.

В листі наведені окремі приклади схем проведення таких операцій:

1) кошти на карткові рахунки фізичних осіб надходять з призначенням платежу “поворотна фінансова допомога” відповідно до договорів позики, укладених між фізичними особами та юридичною особою. Відповідно до цих договорів кожна фізична особа отримує від юридичної особи безвідсоткову позику, а фізичні особи зобов’язані використати її за цільовим призначенням та повернути у визначений договором строк (протягом 3-х років).

При цьому за результатами аналізу руху коштів за рахунком юридичної особи встановлено, що більше 90 відсотків всіх надходжень на його рахунок у вигляді сплати за товар або переуступки боргу, юридична особа перераховувала на карткові рахунки фізичних осіб у вигляді надання їм фінансової допомоги.

Після надходження з рахунків юридичної особи на рахунки фізичних осіб кошти (99 %) отримувались з цих рахунків готівкою через касу банку в той же день або найближчі операційні дні після їх зарахування.

2) кошти на карткові рахунки фізичних осіб надходять з призначенням платежу “під звіт” з рахунків декількох юридичних осіб (клієнтів різних банків) відповідно до договорів доручення, укладених між фізичними особами та юридичними особами.  При цьому:

– з кожною фізичною особою в один день укладається декілька договорів доручення з однією з юридичних осіб;

– кожен із договорів доручення з однією з юридичних осіб передбачає надходження коштів з рахунків цієї юридичної особи, відкритих в різних банках, на різні карткові рахунки однієї фізичної особи;

– кошти з рахунків юридичних осіб одночасно надходять на різні карткові рахунки фізичних осіб у сумі, меншій, ніж визначена статтею 15 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”, проте загальна сума надходжень протягом одного дня на рахунки однієї фізичної особи перевищує 150 тис. грн.

Відповідно до цих договорів кожна фізична особа отримує грошові кошти, за які зобов’язується придбати товари (сільськогосподарська продукція, текстиль, будівельні матеріали, продукти харчування, електротехнічна промисловість, легка промисловість тощо).

При цьому за результатами аналізу руху коштів за рахунками юридичних осіб встановлено, що більше 90 відсотків всіх надходжень на їх рахунки у вигляді сплати за товар або переуступки боргу, юридичні особи перераховували на карткові рахунки фізичних осіб.

Слід зазначити, що більшість із фізичних осіб, з карткових рахунків яких здійснювалось зняття готівкових коштів, належать до соціально вразливих верств населення (студенти, пенсіонери, тимчасово непрацюючі, знаходяться в декретній відпустці тощо).

Щодо суб’єктів господарювання, від яких надходили кошти, або які отримують кошти готівкою, необхідно звертати увагу на наступне:

– період діяльності не перевищує одного року з дня його державної реєстрації;

– дату сплати учасниками статутного капіталу, який іноді складає незначну суму (наприклад, 1000 грн.), передбачено до закінчення першого року з дня державної реєстрації товариства;

– незначний в порівнянні з обсягами коштів, що отримуються юридичною особою готівкою або перераховуються іншій особі з подальшим отриманням готівки, статутний капітал суб’єктів господарювання;

-одна особа є засновником та одночасно керівником та/або бухгалтером, інші співробітники суб’єкта господарювання, крім керівника, відсутні;

– перед відкриттям рахунку в банку у суб’єкта господарювання відбулась зміна власників;

– кошти, що отримуються юридичною особою готівкою або перераховуються іншій особі з подальшим отриманням готівки, надходять на рахунок (рахунки) суб’єкта господарювання від значної кількості контрагентів з різними призначеннями платежів (наприклад, як фінансова допомога, сплата за цінні папери, позики, надходження за договорами переведення боргу та/або відступлення права вимоги у зобов’язанні; за рахунком не здійснюються або здійснюється незначна кількість фінансових операцій, що пов’язані з господарською діяльністю, визначеною згідно з Класифікацією видів економічної діяльності);

– кошти, які регулярно (практично щоденно) надходять на карткові рахунки суб’єктів господарювання, в той же або наступний операційний день отримуються з рахунку в готівковій формі;

– характер проведення фінансових операцій дає підстави вважати, що вони здійснюються з метою уникнення виконання встановлених законодавством з питань фінансового моніторингу, а також нормативно-правовими актами Національного банку України вимог та обмежень (наприклад, здійснення фінансових операцій в сумах, що є меншими за значну суму, що, як наслідок, призводить до нездійснення фінансового моніторингу операцій тощо);

– згідно з даними Єдиного державного реєстру судових рішень щодо клієнтів або їх контрагентів здійснюється кримінальне провадження тощо.

Наведені приклади не є вичерпним переліком. З огляду на вказане, в кожному конкретному випадку банкам слід здійснювати детальний аналіз фінансових операцій з метою недопущення використання клієнтом послуг банку для легалізації кримінальних доходів та залучення банку до здійснення ризикової діяльності.

В листі також вказано, що у зв’язку з викладеним Національний банк України висловлює занепокоєння масштабністю фінансових операцій зі зняття клієнтами банків готівкових коштів у значних розмірах за допомогою платіжних карток та наголошує, що зазначені факти можуть свідчити про високий ризик використання послуг банків для легалізації кримінальних доходів, а проведені фінансові операції окремих клієнтів містять передбачені абзацами тринадцятим – п’ятнадцятим пункту 3.3 глави 3 розділу I Положення N 346 ознаки здійснення банками ризикової діяльності у сфері фінансового моніторингу, а саме:

– проведення клієнтами банку фінансових операцій, що не мають очевидної економічної доцільності (сенсу);

– участь банку (надання банком послуг) у проведенні фінансових операцій, характер або наслідки яких дають підстави вважати, що метою їх здійснення є легалізація кримінальних доходів (зокрема пов’язаних зі зняттям готівкових коштів);

– проведення банком або клієнтами банку фінансових операцій, характер або наслідки яких дають підстави вважати, що метою їх здійснення є уникнення виконання вимог та обмежень, передбачених банківським, валютним законодавством, законодавством з питань фінансового моніторингу.

Також НБУ звернув увагу на той факт, що отримання готівки колом осіб може відбуватись в одному з банків, а рахунки окремих клієнтів інших банків можуть використовуватись як ланка в ланцюгу здійснення “схемних” фінансових операцій з метою безготівкового перерахування коштів між рахунками клієнтів як в межах одного банку, так і між клієнтами декількох банків.

Тому, звертаємо Вашу увагу, що при роботі з готівкою компаніям потрібно врахувати листи та Постанови НБУ для своєчасного та повного обґрунтування виплат та мати завчасно весь пакет необхідних документів для підтвердження здійснених виплат. 

Контакти

audit@interstandart.com.ua
(044) 383-31-91; (067) 145-55-22
01001, м. Київ вул. Велика Житомирська, 12, офіс 34

партнери

ми в соцмережах