Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
?
Новини і публікації

Трансферне ціноутворення

16.02.2014

Сьогодні до трансфертного ціноутворення звернено посилену увагу податкових органів не тільки в Україні, але й в усьому світі. Причин тому багато:

  • Процес глобалізації супроводжується розмиванням кордонів національних економік і виходом підприємств за їх межі;
  • Податкові органи винайшли вірний шлях поповнення бюджету за рахунок посилення контролю над трансфертним ціноутворенням, що особливо актуально в умовах кризи, коли доходи підприємств падають, а державні видатки зростають;
  • Розвиток інформаційних технологій розширює можливості обміну інформацією між різними юрисдикціями та дає додаткові джерела даних, які цікавлять податкові органи.
  • Порядок «попадання» під трансфертне ціноутворення або які операції є контрольованими з 01.09.2013р. регулюватиме пп.39.2.1 Податкового кодексу України. Лише нещодавно, через майже три місяці, Мідоходів постаралося закрити більшість білих плям у статті 39 ПКУ, затвердивши своїм наказом від 22.11.2013р. №699 Узагальнюючу податкову консультацію щодо окремих питань застосування норм податкового законодавства про трансфертне ціноутворення.

    Ми не будемо зупинятись на основних положеннях та термінології відносно ТЦ, які були законодавчо визначені в 2013 році в Податковому кодексі України та в наказах Міндоходів відносно цього питання, але хочемо звернути Вашу увагу на деякі практичні аспекти, які, можливо, зможуть створити умови, які захистять компанії від застосування фінансових санкцій при податкових перевірках угод з взаємопов’язаними особами.

    Найменше, що потрібно робити платнику податків в цьому напрямку – це:

    1. Сформувати для відповідальних співробітників, які будуть займатись цим питанням, чіткий алгоритм визначення контрольованих операцій для цілей трансфертного ціноутворення.

    Алгоритм першого етапу інвентаризації поточних контрольованих угод повинен включати в себе:

    • побудову моделі руху товарів (робіт, послуг, майнових прав) та грошових коштів всередині групи взаємопов’язаних осіб, а також у зовнішньоторгових угодах;
    • визначення факторів, які впливають на ціноутворення в контрольованих операціях, переліку джерел інформації та ін.;
    • загальну перевірку обґрунтованості застосовуваних цін (виявлення ключових факторів ризику без детального аналізу та розрахунку ціни);
    • підготовку пропозицій керівництву Групи щодо зміни господарських процесів та документообігу, пов’язаних з контрольованими угодами.

    Для того, щоб знайти в себе контрольовані операції необхідно зробити наступне:

      – відібрати операції, загальна сума яких з кожним контрагентом дорівнює або перевищує 50 мільйонів гривень (без врахування податку на додану вартість) за відповідний календарний рік;
      – із відібраних операцій вибрати тільки операції з тими контрагентами, які вказані в пп.39.2.1. ПКУ (пов’язані особи – нерезиденти; нерезиденти із країн зі ставкою податку на прибуток (корпоративного податку) на 5 та більше відсоткових пунктів нижче ніж в Україні (з врахуванням переліку КМУ); пов’язані особи – резиденти, які показали збитки за попередній рік, знаходяться на спеціальних режимах оподаткування, сплачують ПДВ та податок на прибуток не по базовій ставці або не є платниками цих податків станом на початок року).

    Як ми і припускали, в 2013 році враховується вартісний критерій операцій з кожним контрагентом за весь календарний рік – з 1 січня по 31 грудня 2013 року. Разом з тим в Звіті про контрольовані операції платникам необхідно буде відображати тільки операції, що здійснювались в періоді дії нового законодавства по ТЦ – з 1 вересня по 31 грудня 2013 року.

    2. Створити документацію по контрольованих угодах, на основі якої буде формуватись Звіт по контрольованих операціях за 2013 рік.

    У відповідності з пп.39.4.2 ст.39 ПКУ перший термін, до якого звіт повинен бути сформований та поданий, – 1 травня 2014 року, в електронній формі. Однак, враховуючи масштабність роботи, яку необхідно здійснити для створення документації та формування такого звіту – не варто відкладати цю роботу на потім. Варто звернути увагу, що за неподання такої звітності загрожують великі штрафи – 5% від загальної суми контрольованих операцій. Причому звільнення від цього штрафу не передбачено навіть під час перехідного періоду, тобто до 30 вересня 2014 року, коли штрафні санкції за заниження податкових зобов’язань у зв’язку з порушенням правил трансфертного ціноутворення більш ніж невеликі (вони встановлені у розмірі 1 грн.).

    До моменту підготовки першої звітності Компанія повинна бути готова надати необхідні документи по обґрунтуванню найбільш ризикованих операцій, по яких податкові органи можуть звернутись в першу чергу, а також провести первинні звітні зміни, які знизять ризики по ТЦ.

    3. Здійснювати аналіз контрольованих угод.

    Недостатньо створити первинний комплект документації, необхідно на регулярній основі проводити аналіз здійснюваних угод на відповідність їх критеріям, по яких вони стануть контрольованими.

    Коли практика застосування трансфертного ціноутворення в Україні впорядкується, будуть зрозумілі логіка та підходи податкових органів та всі законодавчі обмеження та вимоги будуть прописані, Компанія може перейти до впровадження обліку щодо трансфертного ціноутворення та його автоматизації.

    Але створення процедури контролю трансфертних цін та автоматизації цього процесу в Компанії як системний та постійний підхід потрібно починати вже в 2014 році.

    Даний етап включає в себе:

    • побудову процедури аналізу умов контрактів в частині більш детального опису функцій сторін та прийнятих на себе ризиків, а також порядку визначення контрактної ціни;
    • розробку та впровадження внутрішніх положень, що стосуються договірних відносин між учасниками групи (положення внутрішньої кооперації, ринкові стратегії, маркетингова політика та ін.);
    • формалізацію процесів отримання необхідної інформації, що стосується господарських операцій, від структурних підрозділів;
    • проведення інших необхідних дій.

    4. Бути готовим до податкової перевірки.

    Як завжди, перевірка може відбутись в самий непідходящий період. Відповідно до світової статистики, кожна п’ята перевірка з питань трансфертного ціноутворення призводить до додаткових податкових донарахувань. Тому у вас повинна бути підготовлена не тільки документація, але і сценарій на випадок проведення перевірки.

    В цьому сценарії повинні бути передбачені наступні моменти:

      – Хто на підприємстві буде відповідальним за взаємодію з перевіряючими (стандартний підхід з точки зору безпеки). Необхідно скласти інструкцію для співробітників, що займаються питаннями трансфертного ціноутворення про те, як вести себе у випадках перевірки. Повинен бути складений чіткий список документів, які можуть вимагати перевіряючі, а також осіб, що відповідають за їх надання.
      – Організація грамотного зберігання даних для оперативного пошуку необхідної інформації.
      – Проведення своєчасного сертифікованого аудиту з питання правильності складання та подачі звіту про контрольовані операції. Професійні аудитори перевірять ваш документообіг, порядок складання звіту та вкажуть які суттєві помилки необхідно виправити для мінімізації податкових ризиків.

    Контакти

    audit@interstandart.com.ua
    (044) 383-31-91; (067) 145-55-22
    01001, м. Київ вул. Велика Житомирська, 12, офіс 34

    партнери

    ми в соцмережах