Особливі правила оподаткування для Криму
01.10.2014З 27 вересня 2014 р. на 10 повних календарних років запроваджується вільна економічна зона “Крим”. Це передбачає Закон України «Про створення вільної економічної зони “Крим” та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» від 12.08.2014 р. № 1636-VII.
На території ВЕЗ “Крим” не справляються загальнодержавні податки та збори, визначені ст. 9 ПКУ, та збір на обов’язкове державне пенсійне страхування.
Взаємовідносини між особами, які мають податкову адресу на території ВЕЗ “Крим”, та особами, які мають податкову адресу на іншій території України, є контрольованими операціями згідно із ст. 39 ПКУ.
Фізична особа, яка має податкову адресу (місце проживання), юридична особа (відокремлений підрозділ), яка має податкову адресу (місцезнаходження) на території ВЕЗ “Крим”, прирівнюються з метою оподаткування до нерезидента, а ті з них, які мають податкову адресу (місцезнаходження) на іншій території України, прирівнюються з метою оподаткування до резидента.
Будь-які доходи з джерелом їх походження з території ВЕЗ “Крим”, одержані особою, прирівняною до резидента, підлягають оподаткуванню як іноземні доходи за загальними правилами, встановленими ПКУ.
Доходи найманих працівників, які мають постійне місце проживання на території ВЕЗ “Крим”, як заробітна плата та інші подібні виплати та компенсації, що виплачуються роботодавцем з місцезнаходженням на іншій території України, оподатковуються за загальними правилами за місцезнаходженням такого роботодавця.
На території ВЕЗ “Крим” можуть справлятися місцеві податки та збори, визначені ст.10 ПКУ, з урахуванням норм цього Закону.
На території ВЕЗ “Крим” може застосовуватися мультивалютний режим.
Будь-які безготівкові платежі (перекази) з території ВЕЗ “Крим” на іншу територію України чи з іншої території України на територію ВЕЗ “Крим” здійснюються виключно у гривні або у вільно конвертованій валюті. Особливості режиму таких платежів (переказів) встановлюються НБУ.
На операції, що здійснюються між резидентами України та особами з місцезнаходженням на території ВЕЗ “Крим”, а також на розрахунки за такими операціями не поширюються норми Закону України “Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті”.
На територію ВЕЗ “Крим” поширюються норми Закону України “Про платіжні системи та переказ коштів в Україні” з урахуванням того, що:
а) електронні платіжні засоби, емітовані на території ВЕЗ “Крим”, у т. ч. як мобільний платіжний інструмент, не можуть використовуватися на іншій території України з метою ініціювання будь-якого грошового переказу;
б) електронні платіжні засоби, емітовані внутрішньодержавною платіжною системою або міжнародними платіжними системами, можуть використовуватися на території ВЕЗ “Крим”.
Що передбачає евакуація бізнесу із тимчасово окупованої території України
Закон України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» від 12.08.2014 р. № 1636-VII передбачає механізм евакуації бізнесу із тимчасово окупованої території України, прописаний у ст. 15.
Будь-якій юридичній особі — резиденту України, яка змінює (змінила) своє місцезнаходження із тимчасово окупованої території на іншу територію України:
а) списується податковий борг, суми розстрочених (відстрочених) грошових зобов’язань за будь-якими податками (зборами, обов’язковими платежами), що виникли з моменту тимчасової окупації;
б) надається звільнення від будь-якого оподаткування (у т.ч. згідно зі ст. 271 Митного кодексу України) основних засобів і МШП, що належать юридичним особам, які переносять місце своєї діяльності з тимчасово окупованої території на іншу територію України, та вивозяться для подальшого використання в господарській діяльності, за умови, якщо такі основні засоби перебували на балансі підприємства станом на 1 січня 2014 року у вільному обігу на території України;
в) дозволяється включити до складу витрат із метою обкладення податком на прибуток підприємств:
підтверджені належним чином витрати, понесені у зв’язку з евакуацією основних засобів і запасів із тимчасово окупованої території на іншу територію України;
100% амортизації основних засобів, що евакуюються із тимчасово окупованої території України та були введені в експлуатацію на іншій території України.
Окрім того, передбачаються особливості обігу цінних паперів і прав за цінними паперами емітентів на тимчасово окупованій території України.