Оскарження наказів на проведення перевірок та актів перевірок
10.10.2014Першочерговим джерелом для підготовки консультації став лист Державної фіскальної служби України від 12.09.2014 р. N 4352/7/99-99-10-02-02-17 «Про узагальнення судової практики ВАСУ та ВСУ з питань оскарження наказів на проведення перевірок та актів перевірок». У згаданому листі податківці звернули увагу на судову практику у справах, що стосуються оскарження направлень на перевірку та актів перевірок та зробили наступні висновки:
• Наказ на проведення перевірки може бути оскаржений в суді на підставі недотримання податківцями вимог ст. 75 – 81 Податкового кодексу щодо підстав та умов проведення перевірок, а також порядку допуску посадових осіб до проведення таких перевірок (Ухвала ВАСУ від 09.07.2014 р. N К/800/19335/13).
• Позови платників податків, спрямовані на оскарження рішень (у тому числі наказів про призначення перевірки), дій або бездіяльності контролюючих органів щодо призначення та/або проведення перевірок, можуть бути задоволені лише в тому разі, якщо до моменту винесення судового рішення не відбулося допуску посадових осіб контролюючого органу до спірної перевірки (Рішення ВАСУ від 29.05.2014 р. N К/800/32767/13, від 13.03.2014 р. N К/800/31609/13, від 13.02.2014 р. N К/800/31023/13).
• Проте, враховуючи відсутність процедури допуску до невиїзних перевірок, платник податків не в змозі висловити свою незгоду із правомірністю призначення щодо нього податкової перевірки до моменту її проведення шляхом недопуску до такої перевірки. Тому у судовому порядку може розглядатися питання щодо правомірності призначення та/або проведення невиїзної документальної перевірки незалежно від того, чи відбулася така перевірка на час розгляду справи (Рішення ВАСУ від 08.07.2014 р. N К/9991/17470/11, від 01.07.2014 р. N К/9991/17782/11).
• Сам по собі факт скасування наказу на проведення невиїзної перевірки після фактичного її проведення не може бути достатньою підставою для скасування податкових повідомлень-рішень за умов доведеності фактів порушень податкового законодавства особою, що перевіряється (Ухвала ВАСУ від 30.10.2013 р. N К/9991/12000/12).
• Але, вчинені контролюючим органом процедурні порушення підлягають оцінці з огляду на те, наскільки відповідні порушення вплинули на можливість платника податків захистити свої права під час проведення спірної перевірки (зокрема, щодо надання відомостей про обставини спірних господарських операцій тощо), чи призвели порушення процедури призначення та/або проведення перевірки на встановлення обставини щодо відображення тих чи інших господарських операцій в податковому обліку тощо (Ухвала ВАСУ від 09.07.2014 р. N К/800/19335/13).
Таким чином, з проведеного податківцями аналізу можемо зробити досить логічний висновок для платників, які вимушені вступати в судові спори з податковим органом. А саме, що варто акцентувати увагу суду на процедурних порушеннях порядку призначення і проведення перевірки (в тому числі і щодо оскарження наказу на проведення перевірки), тільки якщо відповідні порушення вплинули на можливість платника податків захистити свої права під час проведення спірної перевірки (зокрема, щодо надання відомостей про обставини спірних господарських операцій тощо). Якщо такі підставі відсутні, то варто зосередитися на оскарженні податкових-повідомлень по суті.
І саме такий висновок підтверджує і інша судова практика.