Порядок сплати ЄСВ та фінансові санкції за порушення законодавства про працю
06.02.2015Щодо сплати ЄСВ, то важливим є те, що для всіх страхувальників визначено, що у разі якщо база нарахування єдиного внеску (крім винагороди за цивільно-правовими договорами) не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки єдиного внеску, встановленої для відповідної категорії платника, за умови відпрацювання застрахованою особою повного календарного місяця. При нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам з джерел не за основним місцем роботи, ставки єдиного внеску, встановлені цією частиною, застосовуються до визначеної бази нарахування незалежно від її розміру без застосування коефіцієнта бази нарахування.
Законом № 77-VIII внесені зміни у Статтю 265 КЗпП, тому тепер юридичні особи та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
• фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (36’540,0 грн.);
• порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі – у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (3’654,0 грн.);
• недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (12’180,0 грн.);
• порушення інших вимог трудового законодавства – у розмірі мінімальної заробітної плати (1’218,0 грн.).
Крім того, з 1 січня 2015 року Законом України від 28.12.2014 року № 77-VIII частину 11 статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» доповнено пунктом 7, згідно з яким органи фіскальної служби застосовують такі штрафні санкції:
• за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності з ЄСВ – у розмірі 10 НМГД (170,0 грн.) за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою;
• за ті самі дії, учинені платником єдиного внеску, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, – штраф у розмірі 60 НМДГ (1’020,0 грн.) за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою звітності, передбаченою Законом про ЄСВ.
Також збільшено розмір штрафів, зазначених у п.п. 2 і 3 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄСВ:
• за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску до 20% (замість раніше діючого розміру 10%) своєчасно не сплачених сум;
• за донарахування органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого ЄСВ до 10% (замість 5%) зазначеної суми за кожен повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50% суми донарахованого єдиного внеску.
Зазначені штрафи накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Звертаємо увагу, що нарахування та сплата фінансових санкцій не звільняє компанії від усунення порушень законодавства про працю. Крім того, застосування вищевказаних штрафних санкцій, що можуть бути застосовані безпосередньо для підприємств, також не звільняє можливість застосування адміністративної та кримінальної відповідальності для посадових осіб компаній.
З приводу того, що Державна фіскальна служба серйозно буде приділяти увагу цьому питанню можна зробити висновок з оприлюднених на минулому тижні листів Державної Фіскальної служби України від 29.01.2015 року за № 2625/7/99-99-17-03-01-17 «Про надання роз’яснення» та № 2627/7/99-99-17-03-01-17 «Про організацію роботи», що були адресовані всім регіональним відділенням ДФС для використання у роботі. Зокрема, в листі від 29.01.15 № 2625/7/99-99-17-03-01-17 зазначено про наступне: «…З метою своєчасного застосування рішень про застосування штрафних санкцій за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску необхідно провести інвентаризацію незастосованих штрафних санкцій за таке порушення та вжити відповідних заходів.
Зобов’язуємо посилити контроль за своєчасністю винесення рішень про застосування штрафних санкцій за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску…..»